Češi za poslední dny utráceli rekordně “pro radost”. Průměrná domácnost si vyčlenila kapesné mezi 15 - 20 tisíci

19.05.2021

Obchody jsou po několika měsících restrikcí otevřené druhý týden. Naprostá většina z nich nyní zažívá “květnové Vánoce”. Češi však doplňují nejen potřebné zboží, ale utrácí ve velkém jen tak pro radost. Zjistila to platební služba MALL Pay v rámci bleskového průzkumu. Špička bude trvat ještě několik následujících víkendů. S nákupním apetitem vzrostl také počet žádostí o chytré kreditky.

<strong>Obchody jsou po několika měsících restrikcí otevřené druhý týden. Naprostá většina z nich nyní zažívá “květnové Vánoce”. Češi však doplňují nejen potřebné zboží, ale utrácí ve velkém jen tak pro radost. Zjistila to platební služba MALL Pay v rámci bleskového průzkumu. Špička bude trvat ještě několik následujících víkendů. S nákupním apetitem vzrostl také počet žádostí o chytré kreditky.

</strong>Podle <strong>Adama Kolesy, šéfa platební služby MALL Pay</strong>, v minulých dnech stoupl počet takzvaných impulzivních nákupů, zaměřených na zbytné zboží, zároveň se skokově zvýšila průměrná útrata, protože domácnosti se rozhodly utratit část koronavirových úspor. Podstatnou část pak tvořily sezonní nákupy, především obuvi a oblečení.

&nbsp;

<em>“Vyrazit si s rodinou na nákup teď bude zase na pár týdnů ‘za odměnu’, přístup Čechů k nakupování hodně připomíná předvánoční špičku,”</em> přibližuje <strong>Kolesa</strong>. <em>“Domácnosti mají díky nižším útratám v lockdownu rekordní množství úspor. A do obchodů teď vyráží cíleně s chutí udělat si radost a doslova rozfofrovat část kapesného.”</em>

&nbsp;

Podle bleskového průzkumu MALL Pay si průměrná domácnost dovolí impulsivně utratit v době po otevření obchodů mezi 15 - 20 tisíci korunami. V případě čtyřčlenné domácnosti je to tedy cca 5 tisíc na jednoho. Peníze jdou především na několik párů obuvi, částečnou obměnu šatníku, nové doplňky do interiéru a také “odměnu” za přežití lockdownu – nejčastěji jsou zmiňované parfémy, bezdrátová sluchátka pro poslech hudby, značkové sluneční brýle a chytré sportovní hodinky.

&nbsp;

Podle Kolesy navíc není útratám konec. Podle jeho prognóz budou obchody nadprůměrně plné ještě skoro měsíc. A zhruba stejně dlouhou dobu budou obchodníci lákat zákazníky slevovými akcemi a výprodeji loňského zboží.

&nbsp;

<strong>Průzkum MALL Pay: Kolik peněz utratíte "jen tak pro radost" za položky, které nutně nepotřebujete?</strong><em> České domácnosti, které deklarovaly chuť vyrazit do otevřených obchodu co nejdříve, n=443</em>

<em> </em>

méně než 5000 Kč                 7%

5000 - 10 000                         10%

10 000 - 15 000                      12%

<strong>15 000 - 20 000                      28%</strong>

20 000 - 30 000                      19%

30 000 - 40 000                      14%

40 000 a více                         10%

&nbsp;

<strong>Vystřelil zájem o "chytré kreditky" - nákupní šílenství totiž spadlo na týden, kdy teprve chodí výplata

</strong>

Ne každý má však našetřeno. Výrazně vyšší zájem tak zaznamenal MALL Pay také o své "chytré kreditky" neboli skipovací platební karty. Ty umožňují všechny platby posunout až o 50 dní do 50 000 korun. Žádost o kartu je možné vyřídit plně online a není potřeba k ní vlastnit bankovní účet.

&nbsp;

Počet žádostí teď vystřelil během jediného dne o polovinu. Důvod je podle Kolesy dvojí - výprodejové akce a skutečnost, že v době nákupního šílenství celé řadě domácností ještě nedošla poslední výplata.

&nbsp;

<em>“Chytré kreditky, respektive skipovací karty bývají nejvíce využívané právě v těchto případech. Obchody jsou nyní plné vysokých slev a akcí, domácnosti mají velkou chuť utrácet, ale nechtějí čekat na výplatu. Proto o tolik vzrostl zájem posunout si zdarma splatnost nákupů až na příští měsíc,” </em>vysvětluje <strong>Kolesa</strong>. Zároveň však upozorňuje, že se rozhodně nejedná o nástroj, jak se vyhnout placení a nedosáhne na něj automaticky každý.

O Skip Pay

Skip Pay je fintech, vlastněný rovným dílem MALL Group a bankou ČSOB. Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém služeb spojených s internetovými platbami. Je jedním z předních poskytovatelů takzvaných BNPL plateb (buy now - pay later), které jsou podle studie Global Payment Report nejrychleji rostoucí platební metodou v regionu. V současnosti je se Skip Pay možné nakupovat takřka na stovce českých e-shopů nebo online služeb, jako je MALL.cz, Vivantis, CZC.cz, Bezrealitky.cz, LeoExpress.cz nebo Patro.cz

Máte další otázky?

Chcete se dozvědět více o tom, jak Skip Pay funguje a jaké máme produkty? Přečtěte si nejčastější dotazy, nebo nám rovnou zavolejte. Rádi vám to povíme.

Časté dotazy