Zásadní dopady epidemie koronaviru na ekonomiku jsou nevyhnutelné. I když mnozí obchodníci a podnikatelé už teď čelí velkým potížím, některým odvětvím se stále daří. A Češi se v důsledku nouzových opatření přesunuli na internet, odkud také nakupují. Které produkty nejvíce pořizují a jaké oblasti čelí poklesu zájmu?
Začněme pozitivně. I když se může zdát, že se běžný život tak trochu zastavil, v mnoha oblastech obchody stále běží. Některé e-shopy dokonce nestíhají a hlásí rekordní tržby. A to je dobře, protože není v ničím zájmu, aby kupní síla lidí úplně utichla. Kdo vydělává i navzdory koronaviru? A komu vládní opatření překazila plány?
1. Internetové lékárny
I když kamenné lékárny zůstávají otevřené, mnoho lidí se kvůli zamezení kontaktu s ostatními lidmi spoléhá na ty internetové. Žebříček prodejních hitů logicky ovlivňuje koronavirus, a tak mu dominuje paralen a další léky na chřipku nebo snížení horečky, ale také vitamíny a další produkty na podpoření imunity, které v médiích zmínili lékaři a lze si je nyní pořídit výhodně s Benu. Dále to jsou také různé dezinfekce na ruce, gely a podobné zboží.
2. Online supermarkety
Najít na webu internetových supermarketů, jako je třeba Košík.cz, volný termín pro dovezení nákupu, je v posledních týdnech nadlidský úkon. V rámci karanténních opatření z nich objednávají i ti, kteří za normálních okolností nakupují v kamenných obchodech. Proto lze bez přehánění konstatovat, že tento segment, pokud jde o objem zakázek, zažívá druhé Vánoce. V březnu.
3. Obchody s elektronikou
Herní konzole, mrazničky, čističky vzduchu, domácí pekárny i šicí stroje. Nápor podobný Vánocům hlásí také e-shopy s elektronikou. Lidé v nich na jednu stranu nakupují produkty, které souvisí s uchováváním potravin nebo šitím roušek, ale do nákupů se promítá také fakt, že Češi v domácí izolaci hledají způsoby, jak zabít čas. Pořizují si Playstation, nové počítačové hry, ale také nové notebooky a monitory, aby se jim lépe pracovalo z domova.
4. Drogerie a čisticí prostředky
Drogerie jsou na tom podobně jako lékárny – ačkoliv se na ně vládní opatření nevztahují, lidé se snaží minimalizovat jejich návštěvy a raději nakupují na internetu. Mezi nejvyhledávanější položky patří už týdny dezinfekce, antibakteriální gely a mýdla, čisticí prostředky a kosmetika. Takový výběr souvisí nejen s epidemií koronaviru, ale také s tím, že se mnoho lidí rozhodlo využít čas strávený doma k jarnímu úklidu.
5. Knihkupectví a online vzdělávání
Češi mají v posledních dnech a týdnech více času na čtení, než by si možná přáli. Z toho důvodu roste poptávka po papírových i elektronických knihách. Narůstá také popularita nejrůznějších online kurzů, díky kterým si lidé i na dálku mohou doplnit znalosti. Vlnu nových uživatelů zaznamenaly také online streamovací služby, jako jsou Netflix nebo HBO GO. A nové filmy nabídla online třeba i distribuční společnost Aerofilms, a to prostřednictvím platformy Aerovod.
Počítají se ale i ztráty
Naproti e-shopům, které i ve speciálním režimu čelí zájmu zákazníků, stojí méně šťastná skupina obchodníků. A to ti, kteří nabízejí produkty a služby, jež vlivem okolností nejsou momentálně pro potenciální zákazníky příliš atraktivní.
6. Prodej vstupenek, kultura a další eventy
Divadla, kina, koncertní haly i menší kluby patří mezi místa, kde se potkává mnoho lidí. Proto na ně vládní opatření dopadla už v první vlně a teď zejí prázdnotou. Lidé vyčkávají a nákup lístků na akci, která je naplánovaná třeba i za několik měsíců, prozatím odkládají. V podobné nejistotě jsou i pořadatelé letních festivalů, protože nikdo neumí říct, jak bude situace vypadat za týden, natož za pár měsíců.
7. Cestovní kanceláře
Epidemie koronaviru tvrdě dopadla také na cestovky. Hranice jsou uzavřené a zdá se, že na zahraniční dovolenou si lidé budou muset minimálně ještě pár měsíců nechat zajít chuť. Protože navíc platí karanténa, neprodávají se ani tuzemské zájezdy nebo třeba wellness pobyty v rámci Česka. Lidé se drží doma a pokud jde o cestování, nemají zatím dost informací, na základě kterých by mohli své cesty plánovat.
8. Hotely, penziony a další poskytovatelé ubytování
Oblast turistického ruchu navazuje na předchozí bod – státy napříč Evropou i světem buď uzavřely hranice, nebo zavedly přísná opatření, která omezují pohyb lidí. Místa, která běžně bývají plná turistů, se vyprázdnila. To platí také pro hotely, penziony a druhotně i portály, kde si můžete ubytování zarezervovat. Opatření tak vedle provozovatelů ubytovacích služeb pochopitelně zasáhla giganty, jako jsou Booking nebo Airbnb.
9. Móda a doplňky
Navzdory tomu, že si móda obecně na internetu vede dobře, mají teď lidé jiné priority než pořizování nového outfitu. Začínají zvažovat, jaké nákupy jsou nutné a bez kterých se dočasně obejdou. Oblečení spadá do druhé kategorie, a proto prodejci módy zaznamenali pokles zájmu. Důvodem může být také to, že lidé tráví méně času venku, a tím pro ně odpadá nutnost řešit sezónní doplnění šatníku.
10. Restaurace, bistra a kavárny
Restauratéři a kavárníci upozorňují na to, že pro ně aktuální opatření mohou být likvidační. I když gastro podniky logicky vydělávají především offline cestou, zmiňujeme je, protože nyní hledají způsoby, jak svůj byznys alespoň částečně „překlopit“ na internet a zajistit si alespoň nějaké výdělky. Proto se spojují s internetovými dovážkovými firmami jako třeba Hotovky Košík, Storyous nebo Nesnězeno a nebo přidávají na své stránky formuláře pro objednání jídla s možností vyzvednutí v provozovně. A s minimalizováním kontaktu jim pomáhá i odložená platba.
Jak se bude situace nadále vyvíjet? To se s určitostí neodvažují predikovat ani odborníci. Vše záleží na tom, kdy se podaří dostat koronavirus pod kontrolu, což může v lepším případě trvat týdny, ale v tom horším i měsíce. A my můžeme jen doufat, že se naplní první varianta.