Díky internetovým nákupům můžete vybírat z tisíců položek a ušetřit spoustu času i peněz, aniž byste vstali z gauče. Problém ale je, že si produkty nemůžete fyzicky prohlédnout, osahat a nebo vyzkoušet. A tak se občas stane, že v krabici s nákupem najdete kousky, které z různých důvodů nesplní vaše očekávání. Většinu z nich naštěstí můžete vrátit. Jaké máte jako nakupující práva a povinnosti?
Rychlé shrnutí:
- jak na formulář pro odstoupení od smlouvy
- prodloužená lhůta
- doprava nevhodného zboží zpět
- vrácení peněz do 14 dnů
- jakého zboží se lhůta 14 dnů týká
- odložená platba jako chytré řešení
Pokud vám nákup na internetu přinese spíše zklamání než radost, máte možnost produkty vrátit. Nákupem uzavíráte s prodejcem smlouvu, od níž můžete podle občanského zákoníku do 14 dnů od převzetí zboží bez udání důvodu odstoupit. Stejný postup můžete uplatnit i v případě, že vám zboží dorazí poškozené. Čtrnáctidenní lhůta pro vrácení zboží platí i tehdy, kdy jste si zboží objednali přes internet, ale vyzvedli jste si ho v obchodě nebo na odběrném místě osobně.
K tomu, abyste zboží mohli vrátit, budete potřebovat formulář pro odstoupení od smlouvy. Ten vám prodávající musí v písemné formě poskytnout při uzavření smlouvy. V praxi to znamená, že velká část e-shopů formulář pro vrácení automaticky společně s instrukcemi, jak postupovat, vkládá do balíčku spolu s fakturou. Jestliže formulář v zásilce chyběl, najdete ho na stránkách obchodu, a to zpravidla v sekci věnované vrácení zboží, odkud si ho můžete stáhnout a vytisknout.
Někteří obchodníci postoupili ještě dále, a tak u nich můžete vrácení zboží vyřešit vyplněním online formuláře, do kterého uvedete všechny náležitosti včetně čísla účtu pro vrácení peněz. Formulář pak pouze vytisknete a spolu se zbožím ho odešlete na určenou adresu. Ta se vždy nemusí shodovat s místem, ze kterého vám balíček dorazil. Proto si dejte pozor, abyste vracený kousek odeslali tam, kam máte.
Prodloužená lhůta jako benefit navíc
Aby některé obchody vyšly zákazníkům ještě více vstříc a daly jim více času na rozmyšlenou, nabízejí prodlouženou lhůtu na vrácení zboží. Některé z nich delší dobu na vrácení nebo výměnu produktů nabízejí stabilně, jiné ji prodlužují v rámci různých speciálních akcí. Proto si před nákupem ověřte, jak se k vracení zboží staví e-shop, ze kterého se chystáte objednávat.
Dalším benefitem, který e-shopy svým zákazníkům nabízejí, je bezplatné vyzvednutí nevyhovujícího zboží kurýrní službou. V takovém případě nemusíte s balíčkem na poštu, ale stačí, když na něj nalepíte čárový kód, který byl součástí balení, a přivoláte si kurýra. Ten poté zásilku zaveze zpět k odesílateli. Přibývá také obchodů, které pro bezplatné vrácení zboží využívají pobočky Zásilkoven, kam zabalené zboží jednoduše zanesete.
V jakém případě bude s vrácením zboží problém? Podle České obchodní inspekce (ČOI) se 14denní lhůta nevztahuje na zboží, které rychle podléhá zkáze, jako jsou například některé druhy potravin nebo třeba řezané květiny. Problém představuje i personalizace zboží. Příkladem může být třeba nábytek s atypickými rozměry vyrobený na míru, tričko, na které jste si nechali natisknout vlastní obrázek či nápis, nebo produkt s vyšitým či vyraženým monogramem. Některé zboží se nedoporučuje vracet z hygienických nebo zdravotních důvodů, pokud ho vyjmete z původního ochranného obalu. Typicky se jedná o kontaktní čočky, zubní kartáček nebo kosmetické výrobky. Vrátit nelze ani rozbalené obrazové nahrávky nebo počítačové programy na tzv. hmotných nosičích, tedy na CD, DVD, Blu-ray nebo flash disku. Samozřejmostí je, že zboží musíte vrátit nenošené, nepoužité a v ideálním případě i v původním obalu. Zkrátka v takovém stavu, aby bylo možné ho prodat jinému zájemci. Prodejci se tak chrání před vychytralými zákazníky, kteří si občas e-shopy pletou s půjčovnou oblečení. |
Peníze do 14 dnů, poštovné jen v minimální výši
Rozhodnete-li se pro vrácení zboží, je obchodník povinen vám vaši platbu za zboží vrátit nejdéle do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, a to nejčastěji bezhotovostním převodem na váš účet. Zákon také stanovuje, že by vám obchodník měl vrátit stejnou částku, kterou jste mu zaplatili.
Máte tedy nárok jak na platbu za zboží, tak i na poštovné. To vám ale obchodník vrátí jen do výše nejlevnější metody dodání, kterou nabízí. Takže pokud jste si připlatili třeba za expresní doručení, máte smůlu. Náklady spojené s vrácením zboží jdou naopak vždy za vámi a prodávající nemá povinnost ho za vás hradit.
A co čekání na peníze chytře obejít?
I když zákon prodejcům ukládá vrátit zákazníkovi peníze do 14 dnů, některé e-shopy na vrácení platby příliš nepospíchají, a tak se čekání může nepříjemně protáhnout. Možná jste sami zažili, že jste se obchodníkovi museli připomínat. A tak se může poměrně snadno stát, že vaše peníze budou viset někde ve virtuálním prostoru, zatímco byste je rádi využili na něco jiného.
Podobné komplikaci se ale můžete snadno vyhnout. Jak? Nakupujte s odloženou platbou. Ta vám umožní nakupovat bez předchozí platby, protože za zboží můžete zaplatit kdykoliv do 30 dnů od doručení. Díky tomu budete mít dostatek času si produkty prohlédnout, vyzkoušet a v klidu se rozmyslet, jestli odpovídají vašim představám. A pokud vám některý z nich z jakéhokoliv důvodu nesedne, jednoduše ho vrátíte prodejci, aniž by vám nákup blokoval peníze. Můžete tak lépe plánovat, jak se svými financemi naložíte.