Ne každý obchodník na internetu má se svými zákazníky čisté úmysly. Proto můžete (nejen) na českém internetu narazit na podvodné e-shopy, jejichž cíl je jediný – vylákat z důvěřivých lidí peníze nebo osobní údaje a pak nasadit taktiku mrtvého brouka. Pokud se nechcete přidat k napáleným spotřebitelům, řiďte se našimi tipy, které vám pomohou pochybný internetový obchod včas odhalit.
1. Grafika a texty šité horkou jehlou
Většina obchodníků chce, aby jejich e-shop působil reprezentativně, byl přehledný a dobře se v něm nakupovalo. Podvodníci ale takové problémy neřeší. Pro ně je zásadní, aby internetový obchod jednoduše fungoval, i když bude graficky a obsahově pokulhávat.
Pokud vás v e-shopu přivítá děsivá grafika, kterou profík neviděl ani z rychlíku, nebo texty, které působí, jako by je měl na svědomí Google překladač, zbystřete. Totéž platí i pro „rozsypané“ věty, nefunkční tlačítka nebo obrázky, které se nezobrazují. Takový stav obchodu sice nutně nemusí ukazovat na podvod, třeba jeho provozovatel jen nemá čas řešit technologické a marketingové záležitosti. Ale když budete ostražití, nic tím nepokazíte.
2. Podezřele nízké ceny atraktivních produktů
Narazili jste na e-shop, který nabízí značkové výrobky za neúměrně nízké ceny? Buď máte velké štěstí, nebo jste se právě setkali s podvodníky. To, že mezi internetovými obchody dlouhodobě zuří cenová válka, není žádná novinka. Cílem obchodníků je především vydělávat. A to se jim, pokud extrémně „podseknou“ cenu, nepodaří.
Když e-shop prodává nejnovější modely elektroniky nebo módní kousky z aktuálních kolekcí za výrazně nižší ceny než konkurence, je pravděpodobné, že jde buď o podnikatelský antitalent, který brzo zkrachuje, případně někoho, kdo nabízí neoriginální zboží. A v nejhorším případě jde o podvodníka, který se po zaplacení objednávky vypaří jako pára nad hrncem.
Jak ověřit e-shop? Na stránkách České obchodní inspekce (ČOI) najdete pravidelně aktualizovaný seznam rizikových e-shopů. Pokud si myslíte, že jste na takový narazili i vy, zkuste se podívat, jestli ho v seznamu nenajdete. A pokud ne, můžete ČOI poslat tip na jeho zařazení. V tomto případě zapomeňte na poučku, že žalovat se nemá, protože nahlášením můžete ochránit před rizikovým nákupem další spotřebitele. |
3. Absence kontaktů a dalších údajů
Společnou charakteristikou podvodných e-shopů je často také chybějící e-mailový nebo telefonický kontakt. Pokud se na něco chcete zeptat, můžete v některých využít kontaktní formulář, který vede kamsi do hloubi jedniček a nul. Na odpověď proto mnohdy budete čekat marně. A pokud se něco pokazí, nebudete mít v ruce ani e-mailovou komunikaci.
Podezřelé (a navíc i nezákonné) je, když na e-shopu nebudete schopni dohledat obchodní podmínky nebo údaje o provozovateli včetně jeho IČO. Může se ale také stát, že narazíte na informace, které nejsou pravdivé. Typické je, že při zadání adresy uvedené na webu zjistíte, že jde o místo, které buď neexistuje, nebo se nachází uprostřed neobydleného parku.
4. Platba výhradně předem
Mezi přednosti e-shopů, které chtějí svým zákazníkům vyjít maximálně vstříc, patří široká nabídka platebních metod. Mezi nimi může být dobírka, online platba kartou skrze zabezpečenou platební bránu i odložená platba. Ale pokud obchodník připouští pouze platbu kartou předem, je možné, že to s vámi nemyslí příliš dobře. A že objednané zboží po stržení platby nikdy neuvidíte.
Pokud obchod odloženou platbu Skip Pay naopak nabízí, znamená to, že jsme ho dobře prověřili a stojíme si za tím, že vám objednávku doručí korektně.
5. Negativní nebo žádné recenze
Jestliže se vám e-shop z nějakého důvodu nezdá, proklepněte si ho. Prožeňte ho vyhledáváním a podívejte se na zkušenosti ostatních zákazníků, ať už v hodnocení na Heureka.cz, nebo v internetových diskuzích. Pokud zjistíte, že většina zákazníků svou zaplacenou objednávku nikdy neobdržela, asi vám nemusíme radit, co udělat.
Žádné reference jste nenašli? Optimistické vysvětlení zní, že je e-shop zbrusu nový, a proto ještě nejsou zákazníci, od kterých by bylo možné získat feedback. Jenže to se bohužel může týkat i podvodných internetových obchodů, které neustále vznikají a zanikají. Pokud nechcete riskovat, s objednávkou buď počkejte, nebo si produkt objednejte jinde. Třeba za vyšší cenu, ale zato s jistotou, že k vám opravdu dorazí.
6. Stránky nejsou zabezpečené
Základní pravidlo pro bezpečné nákupy na internetu zní: nikdy nesdílejte citlivé informace nebo údaje z platební karty s webem, který není dostatečně zabezpečený. Aby byl bezpečný, musí v jeho rámci veškerá komunikace probíhat v šifrované formě. Zabezpečený web poznáte tak, že jeho URL adresa začíná https:// místo nezabezpečeného protokolu http://, který obezřetné nakládání s daty nemůže garantovat.
Pokud údaje z karty použijete na nezabezpečeném webu nebo v pochybné platební bráně, riskujete nejen to, že se doručení objednávky nikdy nedočkáte. Hrozí vám totiž, že podvodníci z vašeho účtu vytáhnou mnohem více peněz.
7. Doména neodpovídá sortimentu
Znamením, že jste se ocitli v e-shopu, kde bychom vám nedoporučili nakupovat, může být i skutečnost, že web běží na doméně, jejíž název vůbec nesouvisí s aktuálním sortimentem. Podvodníci totiž nakupují jak zaniklé e-shopy, aby do nich jen „nasypali“ své super výhodné zboží, i opuštěné domény. Není tak výjimkou, že e-shop www.nejlepsikosmetikanasvete.cz prodává třeba boty.
Přešla vás po našem výčtu chuť na internetové nákupy? To není nutné. Ale tím, že budete aplikovat pravidlo důvěřuj, ale prověřuj, zcela jistě nic neztratíte. A nebo se spolehněte na odloženou platbu, se kterou při nákupech nic neriskujete. Využít ji můžete už ve stovce e-shopů.