Datová schránka je bezpečný způsob elektronické komunikace mezi státními institucemi a fyzickými a právnickými osobami. Povinnost založit datovou schránku mají nově OSVČ, spolky nebo nadace. Týká se to i vás?
Proč vznikla povinnost založení datové schránky
Stát digitalizuje veřejnou správu a opouští komplikovaný způsob komunikace s podnikateli. Cílem je efektivita a zrychlení komunikace úřadů s veřejností a také snížení nákladů.
Kdo musí mít datovou schránku
Datové schránky musí v komunikaci se státními orgány povinně využívat podnikající fyzické osoby (OSVČ) a také právnické osoby. Už dříve byly datové schránky povinné pro:
- orgány veřejné moci,
- obchodní společnosti a družstva,
- advokáty,
- daňové poradce,
- statutární auditory,
- insolvenční správce,
- soudní znalce, tlumočníky, překladatele aj.
Založení je nově povinné pro všechny OSVČ, spolky, sdružení, nadace nebo společenství vlastníků bytových jednotek. Datová schránka bude zřízena i subjektům s pozastavenou činností.
RYCHLÁ A SPOLEHLIVÁ POŠTA Veškerá oznámení od státní správy budou zasílána právě do datové schránky. Živnostníkům a právnickým osobám tím vzniká povinnost si z „datovky” dokumenty vyzvedávat. |
Jak si založit datovou schránku
Pokud se vás povinné zřízení datové schránky týká, bude vám zřízena automaticky. Přihlašovací údaje obdržíte v doporučeném dopise se žlutým pruhem do března 2023. Datová schránka vám bude aktivována i v případě, že si tyto údaje nepřevezmete.
Datová schránka nakonec nebude povinná pro fyzické osoby, a to ani pokud využívají bankovní identitu, eObčanku a další podobné služby. Datovou schránku si ale můžete zřídit i dobrovolně. Zdarma o ni zažádejte na kontaktním místě Czech Point.
Jak se přihlásit do datové schránky
Do datové schránky vstupte přes portál www.mojedatovaschranka.cz. Přihlaste se “jménem a heslem”, které jste obdrželi v dopise s přihlašovacími údaji.