Efektivní platební proces má zásadní vliv na tržby e-shopu. Téměř 70 % online nakupujících z různých důvodů opouští svůj košík. Rychlý průběh nákupu a jednoduchá, pohodlná platba však dokáže 27 % těchto lidí přesvědčit, aby objednávku dokončili. Jak tedy zpříjemnit zákazníkovi proces platby? Na příkladech špičkových českých e-shopů vám ukážeme 5 osvědčených postupů.

1. Ukazatel průběhu

Ukažte lidem, ve kterém kroku nákupního procesu se nacházejí. A pokud máte limit na dopravu zdarma, ukažte jim také, jak blízko jsou k jejímu odemknutí. Poslouží vám k tomu jednoduchý, přehledný dynamický banner, který prokazatelně zvýší průměrnou hodnotu objednávky (AOV)

E-shop Super zoo využívá ukazatel průběhu velmi efektivně. Představte si, že má zákazník v košíku produkty za 800 Kč a doprava zdarma je od 1 000 Kč. Vyskočí na něj dynamický banner, který mu řekne: „Nakupte ještě za 200 Kč a budete mít dopravu zdarma.“ Zákazník si spočítá, že může buď zaplatit dopravu např. za 90 Kč, nebo si něco koupit za 200 Kč, čímž těch 90 Kč ušetří. Má tak motivaci přidat do košíku další produkty a celková hodnota objednávky se zvýší. 

2. Automatické vyplňování adres

Automatické předvyplnění kontaktních údajů a dodací adresy šetří čas zákazníků o 20 % a snižuje riziko chyb (nejen) na mobilních zařízeních. Tuto funkci nabízí například Google Autocomplete. 

Ve chvíli, kdy zákazník začne psát svoji adresu, systém automaticky navrhne možnosti. Pak stačí jen kliknout na tu správnou a je hotovo. To nejen urychlí proces vyplňování formulářů, ale také minimalizuje chyby vzniklé při zadávání údajů, což je obzvlášť užitečné při nakupování na mobilu. 

V akci můžete funkci předvyplňování údajů vidět například na e-shopu 4KIDS. 

3. Cross-sell a upsell

Průměrnou hodnotu objednávky zvýšíte také doporučením doplňkových produktů. Nabídněte zákazníkovi další věci, které by mohl potřebovat ke svému hlavnímu produktu nebo by mohly jeho nákup vhodně doplnit či vylepšit. 

Pokud zákazník například kupuje knihu, můžete ho upozornit na speciální záložky, které jsou skvělým doplňkem. Když zákazník přidá do košíku elektroniku, nabídněte mu vhodné baterie. Kromě průměrné hodnoty objednávky zlepšuje tato strategie také zákaznickou zkušenost. 

Příklad použití z e-shopu Knihy Dobrovský: 

4. Platební metody v produktovém detailu

9 % zákazníků opouští košík kvůli malému výběru platebních metod a až 60 % nakupujících ho opustí, když nemůže využít svůj preferovaný způsob úhrady. Ukažte nabídku platebních metod už v detailu produktu a rozšiřte ji na maximum – kromě kreditních karet nebo PayPal nabídnete i moderní varianty, jako jsou BNPL (Buy Now, Pay Later) platby od Skip Pay.  

BNPL umožňuje zákazníkům nakoupit teď a zaplatit později, což je velmi atraktivní služba pro lidi, kterým se v danou chvíli nehodí vydat větší částku. V České republice tyto platební metody aktuálně nabízí cca 30 % e-shopů. 

Transparentnost a široká nabídka způsobů úhrady může výrazně snížit počet opuštěných košíků. Šikovné zobrazení plateb najdete například na e-shopu Be Lenka. 

5. Možnost snížení nákladů a guest checkout

55 % nakupujících opustí svůj online košík, pokud jsou extra náklady příliš vysoké. Proto komunikujte jasně a srozumitelně a chraňte zákazníky před nepříjemným překvapením na konci nákupního procesu. Řekněte jim dopředu, kolik budou platit. 

E-shop Astratex důsledně uvádí všechny dodatečné náklady (včetně dopravy, daní a dalších poplatků) na stránce košíku před dokončením objednávky. Zákazník tak lépe pochopí, z čeho se skládá celková cena, a bude s ní počítat. Astratex také nabízí možnost guest checkoutu, což umožňuje lidem nakoupit bez registrace v e-shopu. Tato kombinace transparentní komunikace a likvidace bariér pomáhá dovést zákazníky k úspěšnému dokončení nákupu. 

Buy Now, Pay Later (BNPL) jako klíč k opuštěným košíkům

Vylepšování a zjednodušování platebního procesu je klíčové pro minimalizaci opuštěných košíků a maximalizaci tržeb. Implementace BNPL plateb s tím dokáže hodně pomoci – může výrazně zvýšit konverzní poměr i průměrnou hodnotu objednávky. 

Představte si, že zákazník nakupuje nový telefon za 15 000 Kč. Namísto placení celé částky naráz může využít BNPL a zdarma si rozloží platbu na třetiny. Díky rozložení výdajů si tento telefon můžou snadno dovolit i lidé, kteří by jinak celkovou cenu jednorázově zaplatit nemohli. Flexibilita BNPL usnadňuje zákazníkům rozhodování o nákupu a snižuje okamžitou finanční zátěž. 

TIP!
TIP: Proč BNPL funguje? Z průzkumu Skip Pay vyplývá, že e-shopy s BNPL zaznamenávají o 20 % častější nákupy a nárůst průměrné objednávky až o 30 %.

Optimalizace platebního procesu a implementace inovativních platebních metod (jako je BNPL) mohou být rozhodujícími faktory pro úspěch vašeho e-shopu. Investujte do těchto vylepšení a sledujete, jak vaše tržby rostou. 

Hodnocení článku:

(1 hlasů, průměrné hodnocení: 5.00 z 5 )
Loading...

Témata:

Komentáře:

Sledovat
Chci být informován o:
guest

0 Comments
nejstarší
nejnovější nejoblíbenější
Inline Feedbacks
Ukázat všechny komentáře
0
Napište nám prosím do diskuze váš názor.x