Průměrná hodnota objednávky (Average Order Value) je klíčovým ukazatelem úspěšnosti každého internetového obchodu, protože její nárust jde ruku v ruce se zvýšením tržeb. Jak vypočítat průměrnou hodnotu objednávky, jaký význam má pro fungování e-shopu a jak AOV zvětšit?
Průměrná hodnota objednávky — proč na ní záleží?
AOV vám pomůže stanovit cíle, strategie a na základě nákupního chování zákazníků vyhodnotit vaše marketingové úsilí.
Jak vypočítat průměrnou hodnotu objednávky
Průměrná hodnota objednávky = celkové příjmy/počet objednávek.
Příklad: Za poslední měsíc e-shop vygeneroval 100 objednávek v celkové výši 75 000 Kč.
AOV: 75 000 Kč / 100 objednávek = 750 Kč
Průměrná hodnota objednávky dle kategorie
Jaká je průměrná hodnota objednávky v ČR? V tabulce najdete data z našeho průzkumu trhu (Skip Pay, 2024).
Kategorie | AOV (v Kč) |
Elektronika | 1 530,64 |
Sport | 1 430,29 |
Jídlo a pití | 1 300,27 |
Oblečení a doplňky | 1 254,76 |
Nábytek | 1 206,99 |
Nákupní centrum | 1 163,92 |
Služby | 1 163,51 |
Krása a kosmetika | 972,61 |
Hobby a zábava | 770,89 |
Děti | 426,85 |
Dům a zahrada | 415,36 |
Zdraví | 396,97 |
Mazlíčci | 339,85 |
Jak účinně navýšit průměrnou hodnotu objednávky
Vyzkoušejte některý z následujících způsobů:
1. Balíčkování produktů
Nabídněte k vybíranému zboží další vhodné produkty, ať už jako jednotlivé komponenty, nebo množstevní slevy. Podívejte se, jak tuto strategii využívá Super zoo:
2. Limit pro dopravu zdarma
Zaveďte limit, od kterého budou mít zákazníci poštovné zdarma, a poté je v košíku upozorněte, že pro dopravu zdarma stačí ještě nakoupit za XY Kč. To zákazníky povzbudí k nákupu dalších produktů. Takto si s tím poradili na e-shopu Myprotein:
3. Flexibilita platebních metod a usnadnění reklamací
Dodejte zákazníkům jistotu při nakupování. Umožněte jim platit jejich oblíbenou platební metodou a ulehčete jim vrácení nevyhovující zboží. Zákazníci tak budou ochotní u vás nakupovat častěji a utratí více peněz.
4. Časově omezené nabídky
Nabídněte nesezónní zboží s časově omezenou slevou, kdy efekt ještě umocníte odpočtem. Limitovaná možnost nákupu přiměje zákazníky jít hned do akce. Podívejte se, jak tuto strategii používá na svém na e-shopu Kulina:
5. Relevantní položky k nákupu
Hodily by se zákazníkovi k autíčku na ovládání, které přidal do košíku, i baterky? Cross-selling je nabídka doplňkových nebo dalších produktů ladících k vybranému zboží. Ukazuje se, že tento typ prodeje je až 20× účinnější než upselling. Doplňkový prodej ale musí být relevantní — k autíčku na ovládání jsou potřeba baterky, a nikoli třeba autodráha.
Vhodně zvolená strategie je zárukou úspěchu
Pokud chcete ve světě e-commerce uspět, je potřeba zvolit strategii, která posílí vaši konkurenceschopnost a upevní postavení na trhu. Metody směřující ke zvýšení průměrné hodnoty objednávky motivují zákazníky k nákupu většího množství zboží a zároveň zvyšují jejich spokojenost a loajalitu. Zvyšování AOV je tedy důležitým krokem ke zvýšení tržeb, růstu a úspěchu vašeho e-shopu.