Zatímco v Česku odložená platba stále patří mezi relativně novou službu, v zahraničí má tato platební metoda delší historii. Odložená platba má silné zázemí nejen v západních zemích, ale třeba také ve Skandinávii nebo u protinožců. Které firmy ji ve světě rozšířily mezi zákazníky?
Možnost vyzkoušet si bez rizika zboží objednané na internetu, způsob, jak se vyhnout placení dobírky, pokud nechcete online sdílet citlivé údaje, prostředek k efektivnímu plánování výdajů i záchrana ve chvíli, kdy vás překvapí nečekané výdaje. To, že vám odložená platba může usnadnit život v celé řadě situací, už asi víte. Ale pojďme se podívat hlouběji do minulosti.
Ačkoliv byly základy e-commerce položeny už v 80. letech, první e-shopy, které vzdáleně připomínají ty dnešní, vznikly v polovině 90. let 20. století. Možná si ale sami pamatujete, že v té době bylo stabilní internetové připojení spíše výjimkou, a proto skutečný boom online nakupování vypukl až po roce 2000, kdy začal počet domácností s internetem výrazně stoupat.
S rozmachem e-shopů se začaly rozvíjet i nové online platební metody, způsoby doručení a vyzvedávání zboží nebo třeba možnost uhradit internetový nákup prostřednictvím spotřebitelského úvěru. A zanedlouho vznikla i idea odložené platby, jejímž cílem bylo lidem internetové nákupy ještě více usnadnit nebo jim umožnit nakupovat i ve chvíli, kdy nemají dostatek hotovosti. Které společnosti patří na poli odloženého placení mezi největší hráče?
Klarna
Ne všechny inovace pocházejí z kalifornského Silicon Valley, kde sídlí většina technologických gigantů. Průkopníkem odložené platby nejen v Evropě, ale i ve světě, se stala společnost Klarna, která byla založena v roce 2005 ve švédském Stockholmu jako relativně nenápadný startup s nápadem, jak vylepšit nákupy na internetu prostřednictvím odloženého placení.
Ačkoliv se myšlenka odložené platby zpočátku nesetkala s velkým nadšením, zakladatelé společnosti to nevzdali a vybudovali platformu, se kterou vstoupili na švédský trh. A překvapivě se ukázalo, že zákazníci na metodu „nakupuj teď, zaplať později“ slyší. V roce 2010 rozšířila Klarna své aktivity do dalších skandinávských zemí – Norska, Dánska a Finska. Díky svému úspěchu mezitím nalákala investory, kteří jí umožnili vstoupit také na německý a nizozemský trh.
V roce 2015 byla Klarna spuštěna také v USA a o tři roky později se mohla celosvětově pochlubit více než 80 miliony uživatelů a 90 tisíci zapojenými e-shopy. Dalším důkazem úspěchu této společnosti je fakt, že skrze ni probíhá až 40 % internetových objednávek ve Švédsku. V současnosti má někdejší startup přes 2 700 zaměstnanců a spolupracuje s více než 190 000 partnery z řad internetových i kamenných obchodů.
Klarna umožňuje odložení platby o 30 dnů nebo její rozložení do delšího časového úseku, např. ve formě 3 měsíčních splátek bez úroku. Kromě toho zákazníkům nabízí vlastní platební kartu, která v podstatě supluje kreditku – umožňuje lidem nakupovat „na dluh“, ale zároveň mít o nákupech dobrý přehled a průběžně za ně platit. Odložená platba se tak vlastně stává prostředkem, jak optimalizovat výdaje.
Revo Technologies
Na východ od České republiky, tedy zejména na polském, rumunském a ruském trhu, segmentu odloženého placení dominuje společnost Revo Technologies, která byla založena v roce 2012. Ta svým zákazníkům nabízí také mnoho produktů na splátky, mezi kterými nechybí úhrada účtů za energie a služby operátora nebo převod prostředků přátelům a rodině.
Původně moskevská společnost, která měla na konci roku 2019 přes 4 miliony unikátních uživatelů, se přednedávnem propojila s fintech platformou Mintos, která se specializuje na P2P půjčky a investice do nich. Proto lze očekávat, že Revo Technologies rozšíří portfolio služeb i tímto směrem. Mintos působí i na českém trhu, kde konkuruje především společnosti Zonky, která se také soustředí na oblast P2P půjček.
Afterpay
Afterpay je firma, která vznikla v roce 2015 v australském Sydney, ale aktuálně je kromě své domoviny a blízkého Nového Zélandu dostupná také na americkém a britském trhu. Podle údajů z června minulého roku službu využívá kolem 4,6 milionu lidí. Jejími konkurenty jsou v rámci regionu společnosti Laybuy, PartPay, ZipPay nebo OxiPay.
Afterpay funguje trochu jiným způsobem než odložená platba, jak ji znáte v Česku. Afterpay svým zákazníkům umožňuje rozdělit si hodnotu vybraných produktů na 4 stejně velké části, z nichž první (tedy 25 % hodnoty zboží) zaplatí už při nákupu. Další tři čtvrtiny pak uhradí postupně vždy po dvou týdnech. Výše nákupního limitu pak vedle scoringu závisí také na tom, zda si klient svůj uživatelský účet propojí s debetní, nebo kreditní kartou. Ve druhém případě získá nárok na vyšší částku.
LazyPay
I když je indický e-commerce trh pro většinu Evropanů velkou neznámou, je třeba si uvědomit, jak velký má země s populací přesahující 1,3 miliardy kupní potenciál. Toho se rozhodla využít původně nizozemská technologická společnost PayU, která na indickém trhu spustila službu LazyPay, která místním obyvatelům vedle odložené platby nabízí také menší půjčky.
Platba LazyPay, kterou lze využít u více než 250 partnerů, klientům aktuálně nabízí splatnost 15 dnů. Služba navíc dokáže na základě několika základních údajů potenciálnímu zákazníkovi vypočítat finanční limit, za který mohou nakupovat. Proto se nestane, že by lidé až v posledním kroku objednávky zjistili, že na vybraný produkt odloženou platbu využít nemohou.
Nakup teď, zaplať později po česku
V Česku odložená platba zatím nemá tak dlouhou historii jako třeba ve Skandinávii, ale to neznamená, že by o ní čeští spotřebitelé nevěděli. Počet lidí, kteří tuto platební metodu nárazově nebo pravidelně využívají, totiž neustále stoupá. „Odloženka“ představuje vítanou alternativu pro zákazníky, kteří na internetu neradi nakupují naslepo, nechtějí e-shopům prozrazovat citlivé údaje z platební karty nebo je – třeba před výplatou – zaskočí nečekané výdaje.
Popularitě odložené platby Skip Pay, kterou už využilo více než 100 000 zákazníků, nahrává i skutečnost, že je služba bezplatná, bezpečná a její využití je snadné a srozumitelné. Zákazníci mohou své aktuální nákupy pohodlně sledovat v mobilní aplikaci nebo v rámci věrnostního programu Odměny využívat příjemné bonusy a slevy navíc.