Ne každý nákup proběhne ideálně. Ať už nakupujete v kamenném obchodě, nebo online, může se stát, že se netrefíte a produkt vám nesedne nebo zkrátka nesplní vaše očekávání. Jaká máte práva, pokud jde o vrácení peněz za zboží? Zjistili jsme to za vás.
Možná to sami znáte – nákup, ze kterého jste měli původně radost, se vám rozleží v hlavě a zjistíte, že vám produkt tak úplně nevyhovuje. Ne vždy ho ale můžete bez potíží vrátit. Záleží totiž na způsobu, jakým jste ho koupili, i benevolenci konkrétního prodejce. Zatímco někteří vám bez zbytečných průtahů vyjdou vstříc, jiní se k vrácení peněz tak příznivě nestaví.
Navíc je třeba rozlišovat mezi vrácením zboží a reklamací. Na reklamaci totiž máte jako kupující právo vždy, jen to musíte stihnout v záruční lhůtě, která je v Česku standardně 24 měsíců. Reklamovat můžete jakoukoliv vadu zboží, o které jste nevěděli v době nákupu, a prodávající má na vyřízení reklamace 30 dnů, během nichž vyhodnotí, jak bude dále postupovat.

Pokud počítáte s tím, že máte automaticky nárok na vrácení peněz za zboží, musíme vás zklamat. Peníze smíte požadovat až po třetí reklamaci téže vady. Prodávající vám může nabídnout opravu zboží nebo výměnu rozbité součástky. A je třeba počítat také s variantou, že vaši reklamaci neuzná, protože usoudí, že k vadě došlo v důsledku nevhodného zacházení s produktem.
E-shopy bývají k vrácení peněz benevolentnější
Při nákupu zboží přes internet má kupující podle občanského zákoníku právo zakoupený produkt bez udání důvodu do 14 dnů vrátit, a tím odstoupit od kupní smlouvy. Obchodník mu pak podle zákona musí vrátit peníze, opět ve 14denní lhůtě. Důvod je jednoduchý – při online nákupu si zákazník nemůže zboží fyzicky prohlédnout, osahat a vyzkoušet. Vrátit můžete i zboží objednané přes internet, které jste si vyzvedli v kamenné pobočce daného prodejce.
Aby některé internetové obchody vyšly zákazníkům ještě více vstříc, nabízejí jim prodlouženou lhůtu pro vrácení zboží. Může jít o 30, 45 nebo i 100 dnů, během nichž se kupující může rozhodnout, jestli si produkt ponechá, nebo ho vrátí.
Samozřejmostí je, že by zboží mělo být nepoškozené a nepoužité. A obchodník vám na oplátku musí vrátit nejen kupní cenu výrobku, ale i náklady na dopravu. Jak při vrácení zboží postupovat, zjistíte v obchodních podmínkách e‑shopu, případně v sekci věnované dopravě a platbě za zboží.

V kamenném obchodě záleží na prodejci
V případě zboží pořízeného v kamenné prodejně nemusí prodejce nakupujícímu umožnit jeho vrácení nebo výměnu za jiné. Žádný právní předpis totiž nestanoví obchodníkovi povinnost přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje. V kamenném obchodě si totiž zákazník může na rozdíl od e‑shopu produkt prohlédnout, a proto dobře ví, co kupuje.
Praxe je ale taková, že někteří obchodníci výměnu zboží nebo třeba vrácení nevhodného dárku umožňujÍ, a to obvykle do 14 nebo 30 dnů. Jde ale čistě o jejich dobrou vůli. Proto si před nákupem zjistěte, jakou politiku výměny nebo vracení konkrétní prodejce preferuje. Existují čtyři scénáře:
- prodejce produkt, který nevykazuje žádnou vadu, zpět nepřijme,
- nabídne vám výměnu za jiné zboží,
- hodnotu nákupu vám připíše na dárkovou kartu, kterou můžete použít později,
- vrátí vám peníze.
A co když zboží vůbec nedorazí?
Zaplatili jste za zboží předem, ale balíček stále nikde? Na vině mohou být potíže s dopravou, nedostatek zboží na skladu nebo třeba výpadek ve výrobě, který v období koronavirové pandemie zasáhl celou řadu odvětví. Seriózní prodejce by vás měl o důvodu zpoždění informovat a nabídnout vám možnosti, jak situaci řešit.
S mallpay můžete platit až po vyzkoušení a prohlédnutí zboží. Nic neriskujete, peníze, jimiž byla uhrazena objednávka, nejsou vaše, takže za vás případné potíže s prodejcem vyřešíme my. A vám se tak nestane, že se budete muset s prodejcem o platbu handrkovat. |
Tato situace pravděpodobně nastane v případě, že jste si produkt objednali online. Můžete tedy uplatnit právo na odstoupení od kupní smlouvy a své peníze požadovat zpět. Jestliže obchodník dělá mrtvého brouka, kontaktujte ho a zjistěte, kde je problém. A pokud i přesto komunikace vázne, můžete přistoupit k zaslání předžalobní výzvy, která prodejce přiměje k aktivitě.

Z pozice nakupujícího můžete v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele přistoupit také k mimosoudnímu řešení sporu prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI). Ta rozhodne, kdo je v dané situaci v právu, a pokud jste to vy, může prodejci udělit nemalou pokutu. Jakmile obchodníkovi pohrozíte ČOI, věci se obvykle dají do pohybu.
Držíme vám palce, ať jsou vaše nákupy co nejpříjemnější. S mall pay je to jistota.