Ne každý nákup proběhne ideálně. Ať už nakupujete v kamenném obchodě, nebo online, může se stát, že vám produkt nesedne nebo nesplní vaše očekávání. Jaká máte práva, pokud jde o vrácení peněz za zboží? Zjistili jsme to za vás.
Možná to znáte sami – nákup, ze kterého jste měli původně radost, se vám rozleží v hlavě a zjistíte, že vám produkt tak úplně nevyhovuje. Ne vždy ho ale můžete bez potíží vrátit. Záleží totiž na způsobu, jakým jste ho koupili, i vstřícnosti konkrétního prodejce. Zatímco někteří vám bez zbytečných průtahů vyjdou vstříc, jiní se k vrácení peněz tak příznivě nestaví.
Zároveň je třeba rozlišovat mezi vrácením zboží a reklamací. Na reklamaci totiž máte jako kupující právo vždy, jen to musíte stihnout v záruční lhůtě, která je v Česku standardně 24 měsíců. Reklamovat můžete jakoukoliv vadu zboží, o které jste v době nákupu neměli ponětí. Prodávající má na vyřízení reklamace 30 dnů, během kterých vyhodnotí, jak bude dále postupovat.
Pokud počítáte s tím, že vám při reklamaci automaticky vzniká nárok na vrácení peněz za zboží, musíme vás zklamat. Peníze smíte požadovat až po třetí reklamaci stejné vady. Prodávající vám kromě toho může nabídnout opravu zboží nebo výměnu rozbité součástky. Je také potřeba počítat s tím, že prodejce usoudí, že k vadě došlo kvůli nevhodnému zacházení s produktem a vaši reklamaci neuzná.
E-shopy bývají k vrácení peněz benevolentnější
Při nákupu zboží přes internet má kupující podle občanského zákoníku právo zakoupený produkt vrátit bez udání důvodu do 14 dnů, a tím odstoupit od kupní smlouvy. Obchodník mu pak podle zákona musí vrátit peníze, opět ve 14denní lhůtě. Důvod je jednoduchý – při online nákupu si zákazník nemůže zboží fyzicky prohlédnout, osahat a vyzkoušet. Vrácení do dvou týdnů se týká i objednávek přes internet, které jste si vyzvedli v kamenné pobočce daného prodejce.
Některé internetové obchody se snaží vycházet svým zákazníkům maximálně vstříc a nabízejí jim prodlouženou lhůtu pro vrácení zboží. Může jít o 30, 45 nebo i 100 dnů, během kterých se kupující může rozhodnout, jestli si produkt ponechá, nebo ho nepoškozené a nepoužité vrátí.
Při vrácení zboží vám obchodník musí vrátit nejen kupní cenu výrobku, ale i náklady na dopravu. Jak při vrácení zboží postupovat, zjistíte v obchodních podmínkách e‑shopu, případně v sekci věnované dopravě a platbě za zboží.
V kamenném obchodě záleží na prodejci
V případě zboží pořízeného v kamenné prodejně nemusí prodejce kupujícímu umožnit jeho vrácení nebo výměnu za jiné. Žádný právní předpis totiž nestanoví obchodníkovi povinnost přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje. Důvodem je, že v kamenném obchodě si zákazník může na rozdíl od e‑shopu produkt prohlédnout, a proto dobře ví, co kupuje.
Přesto někteří obchodníci výměnu zboží nebo třeba vrácení nevhodného dárku umožňují, a to obvykle do 14 nebo 30 dnů. Jde ale čistě o jejich dobrou vůli. Proto si před nákupem zjistěte, jakou politiku výměny nebo vracení zboží konkrétní prodejce preferuje. Existují čtyři scénáře:
- prodejce produkt, který nevykazuje žádnou vadu, zpět nepřijme,
- nabídne vám výměnu za jiné zboží,
- hodnotu nákupu vám připíše na dárkovou kartu, kterou můžete použít později,
- vrátí vám peníze.
A co když zboží vůbec nedorazí?
Zaplatili jste za zboží předem, ale balíček stále nikde? Na vině mohou být potíže s dopravou, nedostatek zboží na skladu nebo třeba výpadek ve výrobě. Seriózní prodejce by vás měl o důvodu zpoždění informovat a nabídnout vám možnosti, jak situaci řešit.
Se Skip Pay můžete platit až po vyzkoušení a prohlédnutí zboží. Nic tak neriskujete — peníze, kterými byla uhrazena objednávka, nejsou vaše, takže za vás případné potíže s prodávajícím vyřešíme my. Nestane se vám tak, že se budete s prodejcem o platbu handrkovat. |
Pokud nastal problém s doručením zboží z online objednávky, můžete uplatnit právo na odstoupení od kupní smlouvy a své peníze požadovat zpět. Dělá obchodník mrtvého brouka i přes vaše pokusy o kontaktování? Můžete přistoupit k zaslání předžalobní výzvy, která prodejce k aktivitě přiměje.
Z pozice nakupujícího můžete v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele přistoupit také k mimosoudnímu řešení sporu prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI). Ta rozhodne, kdo je v dané situaci v právu, a pokud jste to vy, může prodejci udělit nemalou pokutu. Jakmile obchodníkovi pohrozíte ČOI, věci se obvykle dají do pohybu.
Držíme vám palce, ať jsou vaše nákupy co nejpříjemnější. Se Skip Pay je to jistota.
Prodejce odmítá vrátit nevyužitý pytel cementu (koupený před 2 dny), že pytlové zboží nebere zpět. Děkuji za komentář.
Dobrý den Jano, pokud jste pytel cementu koupila v kamenné prodejně, tak vám bohužel prodejce nemusí umožnit jeho vrácení. Žádný právní předpis totiž nestanoví obchodníkovi povinnost přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje. Daniela ze Skip Pay
Dobrý den, v kamenné prodejně jsme si zakoupili před třemi týdny zásnubní prsteny, přičemž stejný typ prstenu pro manžela byl pouze ve větší velikosti. Prodejce ochotně nabídl, že prsten zúží muži na potřebnou velikost zdarma, zúžení mělo trvat týden až 14 dní, že pošlou SMS. Po 14-ti dnech mi prodejce sdělil, že by prsten měl být hotový dnes, že ale paní co ho opracovává volal, ale že to ještě nemá, že pošle SMS. Po dalších osmi dnech jsem přišla znovu na prodejnu, sdělili mi prakticky, že ještě není hotov a neví, kdy bude, prodejce odmítal dat jakýkoliv termín. Na můj… Číst více »
Dobrý den, Lenko, pokud vás rychlá úprava prstenu přesvědčila zboží zakoupit a tato podmínka nebyla prodejcem dodržena, může se jednat o klamavou praktiku, kterou lze řešit s ČOI. https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/ Daniela ze Skip Pay
Dobrý den před 4týdny jsem koupila v bazaru auto a teď se my rozbylo a v servisu my řekli že je to auto ve velice špatném stavu a že jo mám vrátit zpět prodejci.Mohu po 4tydnesch chtít zpět peníze a auto vrátit?Děkuji za odpověd Lucie
Dobrý den, pokud má automobil závady, o kterých jste před koupí nebyla informovaná, může se jednat o nekalou obchodní praktiku a v takovém případě byste měla ze zákona právo na odstoupení od smlouvy do 90 dnů. Daniela ze Skip Pay
Prodal jsem starsi Babetu prodejce jsem upozornil, že 7-8 let byla v garáži a nejezdila a že je koroze v nadrzi kupujici řekl, že nevadi, že si ji zprovozni najednou chce Babetu vratit. Jak mam postupovat.
Dobrý den, Jirko, pokud jste kupujícího o závadě informoval a on ji právě kvůli této závadě chce vrátit zpátky, vyhovět mu nemusíte. Daniela ze Skip Pay
Dobrý den,
zakoupila jsem kalhoty se slevou přes e-shop a nesedí mi. Navíc jsem neobdržela fakturu a to ani mailem, ani v balíčku. Prodejce nemá na stránkách uvedenou žádnou adresu, kam se má zboží vrátit. V obchodních podmínkách má uvedeno, že není možné vrátit zlevněné zboží.
Přes mailovou komunikaci mi nabízí pouze zdarma zaslání “správné velikosti” kalhot.
Jak je to tedy po právu? Může si takto upravit obchodní podmínky a pak se na tuto situaci nevztahuje právo vrácení do 14 dnů?
Děkuji za odpověď
Lada
Dobrý den, Lado, ze zákona máte právo u zboží pořízeného přes internet odstoupit od smlouvy do 14 dnů. Pokud vám e-shop nechce vyhovět, obraťte se prosím na ČOI. Daniela ze Skip Pay
Dobrý den, zakoupila jsem zboží na Moda Opava. Bohužel produkty na stránkách vypadají úplně jinak. Oblečení je moc velké. Prodejce mi nechce umožnit zboží vrátit (jen vyzkoušeno) a vrátit mi peníze. Co s tím mám dělat?
Dobrý den
Mám stejnou zkušenost se zbožím z Opava Moda. Nechtějí mi vrátit peníze, s tím že na zboží v akci se 14ti denní lhůta nevztahuje a že to mají uvedeno v obchodních podmínkách.
Na čí straně je právo?
Dobrý den, my zase objednali šaty a ty nedorazily. Nyní odkaz na e-shop neexistuje. Je nějaká možnost jak dostat peníze zpět?
Dobrý den, obraťte se na ČOI, která věc prošetří a poradí vám, jak postupovat dále. Daniela ze Skip Pay
Dobrý den, 14denní lhůta se vztahuje i na akční zboží. Pokud s vámi e-shop nespolupracuje, obraťte se na ČOI. Daniela ze Skip Pay
Dobrý den, zakoupila jsem na lidl shopu boční markýzu a už 10 dní se mi nedaří odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní, ačkoli bych ji kamkoli dovezla, má mě kontaktovat PPL, ale stále dělají mrtvého brouka a stále dokola mi posílají stejnou zprávu, už nevím, co dál, na lidl shopu je jen mail, začarovaný kruh. Děkuji za odpověď. Mrňáková
Dobrý den, Moniko, pokud jste vyplnila potřebné formuláře a e-shop tak o vrácení zboží informovala, měla byste být v případě sporu “krytá”. V případě nejasností můžete kontaktovat i zákaznickou linku, kterou najdete pod záložkou Kontakty. Daniela ze Skip Pay
Dobrý den,zakoupili jsme zboží přes internet a na kamenné prodejně jej vyzvedli. Jednu věc jsme chtěli v zákonné lhůtě 14 dnů vrátit.
Prodejce nechce toto uznat,že prý jsme si zboží vyzvedli na prodejně, tudíž bylo možné si zjistit zda nám vyhovuje či ne.
Je toto jednání správné.
Děkuji
Dobrý den Jiří, rozhodující je způsob uzavření smlouvy (přes internet) a nikoliv jeho dodání (přes prodejnu). Jednání prodejce je proto v rozporu se zákonem. Daniela ze Skip Pay
Koupila jsem u Mountfieldu za sedmnáct tisíc korun sekačku a křovinořez a protože jsem nedokázala sama sekačku doma složit, naložila jsem vše do vozu a odvezla obojí prodejci s tím, že to jako důchodkyně nedokážu složit a že si raději koupím jinde zboží už složené. Bohužel mi vnutili místo peněz kupóny na sedmnáct tisíc na nákup v jejich obchodě… Mountfield! Jsem bez peněz a s kupóny a fakturou za ně. Netuším, co mám teď dělat abych se dostala ke svým penězům. Den předtím si něco koupím a druhý den mi dají kupony tak akorát na vystavení v sekretáři, abych nebyla… Číst více »
Dobrý den Karlo, pokud jste sekačku kupovala přes internet, je prodejce povinen vám vrátit peníze. V případě, že jste kupovala sekačku v kamenné prodejně, nemusel vám vyhovět ani s vrácenou částkou v podobě kupónů. Daniela ze Skip Pay
Prodejce mi nevrátil peníze s tím,že nemají moje číslo účtu,že jsem jim ho nedodala,protože jsem platila prostřednictvím platební brány.Přitom v emailu o vrácení peněz nic o tom,že potřebují číslo účtu nebylo.Jak to tedy je při vrácení peněz,když platím přes platební bránu?Děkuji
Dobrý den, Eriko, refundace peněz při nákupu kartou přes platební bránu je zcela standardní. Pokud by to obchodník z nějakého důvodu nemohl provést, měl by vás informovat o nutnosti doložení čísla účtu. Daniela ze Skip Pay
Dobrý den,dnes 3.8 jsem koupil v kamenném obchodě koberec 4*2,66 m. K tomuto jsem ještě dokoupil ve zbytcích 105*4m. Po příjezdu domů jsem zjistil,že tento zbytek nepotřebuji,ihned jsem kontaktoval projce a požádal ho zdali bych mu ho mohl ihned přivezt a vrátit,jeho odpověď byla zamítavá s vysvětlením,že zboží zakoupené již zpět vzít nemůže. Jedná se o prodejnu Koberce Trend v Roudnici nad Labem. Jaké mám dovolání? Děkuji za odpověď,Kylich.
Dobrý den, při nákupu zboží v kamenné prodejně je na obchodníkovi, jestli vám v takovém případě vyhoví. Daniela ze Skip Pay
Koupila jsem v kameném obchodě dlažbu podle katalogu mněla být hnědá bohužel barva je spíše šedivá chtěla bych jí vrátit . Musí mi vrátit peníze?
Dobrý den, Marcelo, v tomto případě si nejsem jistá, protože ač se jedná o zboží objednané v kamenné prodejně, tak jste si ho nemohla na místě prohlédnout. Doporučuji se v první řadě spojit s obchodníkem a v případě nejasností vám poradí ČOI. Daniela, tým Skip Pay
V CCC jsem si na panelu online vybrala boty a nechala si je doručit do kamenné prodejny. Boty mi ale nesedí a chci je vrátit (je to do 14 dní). Prodejna mi chce dát ale peníze na zákaznickou kartu, to já nechci chci je zpátky na účet nebo kartu. Mám na to právo?
Dobrý den Hanko, ano. Na vrácení zboží objednaného přes internet se vztahují stejná pravidla, i když si ho vyzvednete na kamenné prodejně. Daniela, tým Skip Pay
Dobrý den, přes internet jsem koupila boty, po vyzkoušení jsem zjistila, že jsou malé, tak jsem je poslala zpět. Od prodejce mi přišel mail, že boty byly zkonrolovány a bude mi vrácena částka na účet. Peníze nepřišly a prodejce dával jiné termíny, které nedodržel a teď už nereaguje. Poradíte mi prosím, jak mám dále postupovat? Děkuji
Dobrý den, pokud obchodník nespolupracuje, můžete se obrátit na ČOI, která jeho chování prověří. Daniela, tým Skip Pay