Ne každý nákup proběhne ideálně. Ať už nakupujete v kamenném obchodě, nebo online, může se stát, že se netrefíte a produkt vám nesedne nebo zkrátka nesplní vaše očekávání. Jaká máte práva, pokud jde o vrácení peněz za zboží? Zjistili jsme to za vás.
Možná to sami znáte – nákup, ze kterého jste měli původně radost, se vám rozleží v hlavě a zjistíte, že vám produkt tak úplně nevyhovuje. Ne vždy ho ale můžete bez potíží vrátit. Záleží totiž na způsobu, jakým jste ho koupili, i benevolenci konkrétního prodejce. Zatímco někteří vám bez zbytečných průtahů vyjdou vstříc, jiní se k vrácení peněz tak příznivě nestaví.
Navíc je třeba rozlišovat mezi vrácením zboží a reklamací. Na reklamaci totiž máte jako kupující právo vždy, jen to musíte stihnout v záruční lhůtě, která je v Česku standardně 24 měsíců. Reklamovat můžete jakoukoliv vadu zboží, o které jste nevěděli v době nákupu, a prodávající má na vyřízení reklamace 30 dnů, během nichž vyhodnotí, jak bude dále postupovat.

Pokud počítáte s tím, že máte automaticky nárok na vrácení peněz za zboží, musíme vás zklamat. Peníze smíte požadovat až po třetí reklamaci téže vady. Prodávající vám může nabídnout opravu zboží nebo výměnu rozbité součástky. A je třeba počítat také s variantou, že vaši reklamaci neuzná, protože usoudí, že k vadě došlo v důsledku nevhodného zacházení s produktem.
E-shopy bývají k vrácení peněz benevolentnější
Při nákupu zboží přes internet má kupující podle občanského zákoníku právo zakoupený produkt bez udání důvodu do 14 dnů vrátit, a tím odstoupit od kupní smlouvy. Obchodník mu pak podle zákona musí vrátit peníze, opět ve 14denní lhůtě. Důvod je jednoduchý – při online nákupu si zákazník nemůže zboží fyzicky prohlédnout, osahat a vyzkoušet. Vrátit můžete i zboží objednané přes internet, které jste si vyzvedli v kamenné pobočce daného prodejce.
Aby některé internetové obchody vyšly zákazníkům ještě více vstříc, nabízejí jim prodlouženou lhůtu pro vrácení zboží. Může jít o 30, 45 nebo i 100 dnů, během nichž se kupující může rozhodnout, jestli si produkt ponechá, nebo ho vrátí.
Samozřejmostí je, že by zboží mělo být nepoškozené a nepoužité. A obchodník vám na oplátku musí vrátit nejen kupní cenu výrobku, ale i náklady na dopravu. Jak při vrácení zboží postupovat, zjistíte v obchodních podmínkách e‑shopu, případně v sekci věnované dopravě a platbě za zboží.

V kamenném obchodě záleží na prodejci
V případě zboží pořízeného v kamenné prodejně nemusí prodejce nakupujícímu umožnit jeho vrácení nebo výměnu za jiné. Žádný právní předpis totiž nestanoví obchodníkovi povinnost přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje. V kamenném obchodě si totiž zákazník může na rozdíl od e‑shopu produkt prohlédnout, a proto dobře ví, co kupuje.
Praxe je ale taková, že někteří obchodníci výměnu zboží nebo třeba vrácení nevhodného dárku umožňujÍ, a to obvykle do 14 nebo 30 dnů. Jde ale čistě o jejich dobrou vůli. Proto si před nákupem zjistěte, jakou politiku výměny nebo vracení konkrétní prodejce preferuje. Existují čtyři scénáře:
- prodejce produkt, který nevykazuje žádnou vadu, zpět nepřijme,
- nabídne vám výměnu za jiné zboží,
- hodnotu nákupu vám připíše na dárkovou kartu, kterou můžete použít později,
- vrátí vám peníze.
A co když zboží vůbec nedorazí?
Zaplatili jste za zboží předem, ale balíček stále nikde? Na vině mohou být potíže s dopravou, nedostatek zboží na skladu nebo třeba výpadek ve výrobě, který v období koronavirové pandemie zasáhl celou řadu odvětví. Seriózní prodejce by vás měl o důvodu zpoždění informovat a nabídnout vám možnosti, jak situaci řešit.
S mallpay můžete platit až po vyzkoušení a prohlédnutí zboží. Nic neriskujete, peníze, jimiž byla uhrazena objednávka, nejsou vaše, takže za vás případné potíže s prodejcem vyřešíme my. A vám se tak nestane, že se budete muset s prodejcem o platbu handrkovat. |
Tato situace pravděpodobně nastane v případě, že jste si produkt objednali online. Můžete tedy uplatnit právo na odstoupení od kupní smlouvy a své peníze požadovat zpět. Jestliže obchodník dělá mrtvého brouka, kontaktujte ho a zjistěte, kde je problém. A pokud i přesto komunikace vázne, můžete přistoupit k zaslání předžalobní výzvy, která prodejce přiměje k aktivitě.


Z pozice nakupujícího můžete v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele přistoupit také k mimosoudnímu řešení sporu prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI). Ta rozhodne, kdo je v dané situaci v právu, a pokud jste to vy, může prodejci udělit nemalou pokutu. Jakmile obchodníkovi pohrozíte ČOI, věci se obvykle dají do pohybu.
Držíme vám palce, ať jsou vaše nákupy co nejpříjemnější. S mall pay je to jistota.
Prodejce odmítá vrátit nevyužitý pytel cementu (koupený před 2 dny), že pytlové zboží nebere zpět. Děkuji za komentář.
Dobrý den Jano, pokud jste pytel cementu koupila v kamenné prodejně, tak vám bohužel prodejce nemusí umožnit jeho vrácení. Žádný právní předpis totiž nestanoví obchodníkovi povinnost přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje. Daniela ze Skip Pay
Dobrý den, v kamenné prodejně jsme si zakoupili před třemi týdny zásnubní prsteny, přičemž stejný typ prstenu pro manžela byl pouze ve větší velikosti. Prodejce ochotně nabídl, že prsten zúží muži na potřebnou velikost zdarma, zúžení mělo trvat týden až 14 dní, že pošlou SMS. Po 14-ti dnech mi prodejce sdělil, že by prsten měl být hotový dnes, že ale paní co ho opracovává volal, ale že to ještě nemá, že pošle SMS. Po dalších osmi dnech jsem přišla znovu na prodejnu, sdělili mi prakticky, že ještě není hotov a neví, kdy bude, prodejce odmítal dat jakýkoliv termín. Na můj… Číst více »
Dobrý den, Lenko, pokud vás rychlá úprava prstenu přesvědčila zboží zakoupit a tato podmínka nebyla prodejcem dodržena, může se jednat o klamavou praktiku, kterou lze řešit s ČOI. https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/ Daniela ze Skip Pay