Přestal produkt, který jste si nedávno pořídili, fungovat jak má? Pokud od nákupu ještě neuplynuly dva roky, můžete výrobek reklamovat u prodejce. Abychom vám ušetřili čas, podívali jsme se na proces reklamace trochu podrobněji. A máme pro vás odpovědi na nejčastější otázky.
Kdy vám vzniká nárok na reklamaci?
Prodejce zodpovídá za to, že je zboží bez vad, má dohodnuté vlastnosti a bude sloužit svému účelu. Obchodník také ručí za kvalitu produktu i to, že bude v souladu s právními předpisy. Pokud prodejce některé z těchto pravidel nedodrží, můžete uplatnit své právo na reklamaci.
Kam se obrátit, když reklamace drhne? Užitečné informace o tom, jak získat zpět peníze, na které máte nárok, najdete na Vasenaroky.cz Spotřebitelský průvodce, za nímž stojí Česká obchodní inspekce, vymezuje práva i povinnosti spotřebitelů. Spotřebitelskou poradnu na svém webu provozuje a průběžně aktualizuje také měsíčník dTest. |
Jak dlouho po nákupu lze produkt reklamovat?
Podle spotřebitelského zákona můžete zboží reklamovat ve lhůtě 24 měsíců. Když produkt koupíte na e–shopu, začíná reklamační lhůta běžet ode dne, kdy si nákup převezmete. V případě kamenného obchodu se lhůta počítá ode dne nákupu. Výhodou online nákupu je, že když váme nebude něco vyhovovat, máte možnost zboží do 14 dnů od převzetí vrátit bez udání důvodu. Některé e–shopy navíc mají lhůtu pro vrácení zboží prodloženou třeba i na 100 dní.
Kdo platí poštovné za reklamované zboží?
Náklady na reklamaci jdou vždy na vrub prodávajícího. Ten má povinnost dopravu uhradit i v případě, že reklamaci vyhodnotí jako neoprávněnou. Pokud by tedy od vás obchodník požadoval zaslání zboží na vlastní náklady, můžete ho upozornit, že na to nemá právo.
Jak reklamované zboží zabalit?
Zboží je před odesláním na reklamaci potřeba důkladně zabalit, zvláště jedná–li se o křehký materiál, jako je sklo. Pokud je předmětů více, zabalte je zvlášť, ideálně do několika vrstev bublinkové fólie. Produkty do krabice umístěte tak, aby se volně nepohybovaly, oddělit je můžete třeba kartonem. Volný prostor v krabici může být vyplněn fixačním materiálem bránícím pohybu zboží uvnitř, například zmuchlaným novinovým papírem.
Jaký může být postup ze strany obchodníka?
Pokud prodávající vaši reklamaci vyhodnotí jako oprávněnou, může pro vás zajistit opravu zboží. Jestliže opravu nelze provést, může obchodník zboží vyměnit za nové, doplnit jeho chybějící část, dát vám slevu jako kompenzaci vady nebo vám vrátit kupní cenu v důsledku odstoupení od kupní smlouvy. Pokud se vady na zboží vyskytují opakovaně (třikrát v případě stejné vady a čtyřikrát v případě různé vady) nebo jich je více najednou ve stejném čase, můžete z pozice kupujícího požadovat výměnu za nové zboží nebo odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz.
Kolik času má obchodník na vyřízení reklamace?
K vyřízení reklamace by prodejce měl přistoupit co nejdříve, nejpozději ale do 30 dnů ode dne jejího uplatnění. V některých případech se obchodník může se zákazníkem dohodnout na delší reklamační lhůtě, ale zákazník musí být s prodloužením srozuměn a souhlasit s ním.
V jakých situacích smí obchodník reklamaci zamítnout?
Prodávající může reklamaci zamítnout v případě, kdy prokáže, že jste vady na zboží způsobili sami nebo jste o nich věděli už při nákupu, případně jste na jejich základě dostali slevu. Obchodník neodpovídá také za běžné opotřebení věci nebo vady, které vznikly v důsledku nesprávného používání zboží. Reklamaci je třeba uplatnit během 24měsíční lhůty a bez zbytečného odkladu, aby se vada zbytečně nerozšiřovala.