Online tržiště poskytují e-shopům skvělou příležitost oslovit nové zákazníky, prodat jim více různého zboží a významně tak navýšit svůj obrat. Ve světě e-commerce se tyto prostory těší stále větší oblibě obchodníků i zákazníků a jsou čím dál tím důležitější. Váháte, který marketplace vybrat pro svůj e-shop? Porovnali jsme pro vás Allegro, Mall.cz, Alzu, Heureku, Trendyol, Kaufland a Shein, a to hned v osmi kategoriích. Díky přehlednému srovnání si snadno vyberete marketplace přesně na míru.

Co jsou to marketplaces 

Marketplaces, neboli online tržiště, jsou platformy, které na jednom místě shromažďují produkty od různých obchodů a e-shopů. Patří sem známá jména jako Amazon, eBay nebo Aliexpress. Po jejich bok se zařazuje i Temu – online tržiště provozované čínskou e-commerce společností PDD Holdings, nabízející levné spotřební zboží, které je většinou dodáváno zákazníkům přímo z Číny. 

Hlavní charakteristikou online tržišť (a rozdílem oproti srovnávačům zboží) je to, že umožňují zákazníkům obchodovat na svých stránkách a dokončit tak celý nákupní proces bez nutnosti opustit danou stránku nebo aplikaci. Některé srovnávače zboží se ale začínají postupně přibližovat modelu online tržišť, například česká Heureka.  

Přehled marketplaces na českém trhu 

S jakými největšími online tržišti se u nás můžete setkat? 

AllegroPolský gigant přináší svým uživatelům rozsáhlý sortiment zboží a prodejcům atraktivní způsoby zviditelnění se.
AlzaPatří k lídrům v oblasti elektroniky a IT s výrazným vlivem v online prostředí.
HeurekaPlatforma známá jako srovnávač cen zboží se stále více pasuje do role online tržiště a počet inzerujících e-shopů na ní neustále roste.
KauflandVelký retailový řetězec, který expanduje s online nabídkou potravin, elektroniky a dalšího zboží.
Mall.czDomácí platforma, která se zaměřuje na širokou škálu produktů od elektroniky po módu a má výraznou uživatelskou základnu. Spadá pod Allegro.
SheinČínský e-commerce obr s důrazem na módu a trendy získává stále větší popularitu především mezi mladými zákazníky.
Trendyol Turecký hráč, který se zaměřuje na módní a trendy zboží a je tak příležitostí především pro módní podniky.

Které online tržiště vybrat pro svůj e-shop? 

Rozhodnutí, na kterém online tržišti prezentovat svůj e-shop, je klíčovým krokem pro úspěch v dnešním digitalizovaném světě obchodu. Každé tržiště má svá specifika, která jsme porovnali na základě osmi zásadních aspektů. 

Popularita:

AllegroŠiroká zákaznická báze s více než 20 miliony zákazníků měsíčně. Největší popularitě se těší ve svém domovském Polsku.
AlzaPřes 5 milionů aktivních zákazníků. V ČR považována za spolehlivou a důvěryhodnou.
HeurekaDenně ji navštíví 600 tisíc uživatelů, zaměřuje se na české e-shopy.
KauflandJeden z nejrychleji rostoucích marketplace v Německu s více než 56 miliony online zákazníků.
SheinPopulární mezi Generací Z s desítkami milionů aktivních zákazníků.
TrendyolExpanduje do Německa a dalších zemí, v současnosti ho využívá přes 30 milionů uživatelů.

Klíčové aspekty: 

AllegroSMART program pro zvýšení důvěry a prodejů, ale někdy nepřehledná komunikace  v cizím jazyce.
AlzaNonstop zákaznická podpora, možnost doručení v den objednání, podpora produktů pomocí SEM a PPC.
HeurekaBezplatná služba Ověřeno zákazníky pro zvýšení důvěry, možnost zapojit se zdarma do CSS programu.
KauflandZákaznický servis v národním jazyce, zdarma překlad údajů o produktech.
SheinAgresivní marketing s nabídkou slevových kuponů.
TrendyolZviditelnění značky díky marketingovým zkušenostem a investicím.

Poplatky:

AllegroVedení účtu zdarma, provize 2-11 % po skončení Uvítacího programu.
AlzaProvize podle kategorie, bez dalších poplatků, marže 7-35 %.
HeurekaBez poplatků za registraci, provize 2-11 % za uskutečněné prodeje.
KauflandMěsíční základní poplatek 39,95-49,90 €, provize 7-16 %.
SheinPrvní 3 měsíce zdarma, poté provize 10 %.
TrendyolPoplatky 10-15 %, první 3 měsíce zdarma.

Doprava:

AllegroŠiroká nabídka dopravy včetně možnosti účtovat část nákladů prodejcům během SMART programu.
AlzaVlastní doprava nebo spolupráce s jinými dopravci.
HeurekaNeuvádí podrobně, ale předpokládá se spolupráce s dopravci.
KauflandZa odeslání objednaného zboží zákazníkovi je odpovědný dodavatel.
SheinNení specifikováno.
TrendyolDoručení do více než 100 zemí s Trendyol Express.

Fakturace:

AllegroMěsíční fakturace obsahuje poplatky účtované v daném měsíci. Možnost elektronických faktur.
AlzaLze využít EDI nebo Selfbilling, fakturu za dodané zboží vystavuje dodavatel.
HeurekaFakturace provizí k 1. dni v měsíci, propíše se 20 dní po dokončení objednávky.
KauflandDodavatel vystavuje fakturu zákazníkovi a marketplace zpracovává platbu.
SheinNení specifikováno.
TrendyolNení specifikováno.

Reklamace/Vratky: 

AllegroProdejce nese odpovědnost v rámci zákonné záruky a v případě nesouladu zboží se smlouvou.
AlzaAlza Trade odpovídá za reklamace, prodejce zpracovává reklamace.
HeurekaZprostředkovatel prodeje, úkony spojené se zpracováním objednávky zajišťuje e-shop.
KauflandNení specifikováno.
SheinNení specifikováno.
TrendyolNení specifikováno.

Zahraniční prodej: 

AllegroProdej v 6 zemích, přes 140 000 merchantů.
AlzaProdej v ČR, SK, HU a AUT.
HeurekaProdej v 9 zemích.
KauflandProdej ve 3 zemích: CZ, SK, DE, přes 10 000 merchantů.
SheinNení specifikováno.
TrendyolDoručení do více než 100 zemí.

Napojení: 

AllegroPodpora API, BaseLinker.
AlzaPodpora API, XLS, XML.
HeurekaPráce s údaji z XML souboru, ověřování přes API rozhraní.
KauflandZalistování přes více než 110 napojených softwarových rozhraní, možnost Rest-API, nahrávání CSV souborů.
SheinAPI.
TrendyolNení specifikováno.

Podle čeho se rozhodnout?  

Při výběru vhodného online tržiště nezapomeňte zohlednit specifika svého podnikání stejně jako potřeby zákazníků.  

  • Allegro a Mall.cz jsou na našem trhu silně etablované.  
  • Alza se těší vysoké důvěře zákazníků.  
  • Heureka je specializovaná pro české e-shopy.  
  • Trendyol se rozšiřuje do Evropy. 
  • Kaufland nabízí multikanálový marketing. 
  • Shein oslovuje mladou generaci.  

Co na to e-shopy? 

E-shopy berou svou přítomnost na marketplaces jako další způsob oslovení zákazníků. 

Tomáš Linhart, spoluzakladatel Můjkoberec.cz, zdůrazňuje, že online tržiště jsou pro e-shopy příležitostí k rozšíření prodejních kanálů. Linhart nevnímá tento koncept jako hrozbu, ale spíše jako nevyhnutelný trend, kterému by se e-shopy měly přizpůsobit. Podle něj je jejich přítomnost na co nejvíce tržištích, na kterých jsou jejich zákazníci, stěžejní. Najdete je na populárních platformách jako Mall.cz, Alza, Kaufland a plánují expandovat i na Allegro.  

Podobný pohled sdílí i zástupce z KOBERCE K+K, který považuje online tržiště za příležitost k oslovování nových trhů. Jejich strategie spočívá v přítomnosti na různých platformách, včetně Alza, Mall.cz, Heureka a dalších. Ovšem, stejně jako Linhart, zdůrazňuje technické výzvy spojené s napojením na specifické e-shopy (API, mapování kategorií), a v případě KOBERCE K+K i nedostatečnou zákaznickou podporu pro prodejce na online tržištích. 

Oba zástupci z řad e-shopů poukazují na důležitost sledování svých aktivit na online tržištích. Zaměřují se na počty objednávek, jejich hodnotu, provize a další faktory, které jim pomáhají vyhodnotit ekonomickou efektivitu marketplaces.  

Budoucnost online tržišť v ČR 

„V EU zaujímají marketplaces cca 40 % e-commerce trhu a ve světě ještě mnohem více. Česko na tom nebude jinak. Vzhledem k relativní vyspělosti e-commerce a zároveň segmentaci, kdy největší Alza má cca 15 % trhu, bych však nečekal dominanci jednoho hráče, ale spíše silnou TOP 10 složenou z lokálních elit a zahraničních platforem. V dalších letech se očekává i vstup Amazonu na náš trh. Myslím si ale, že jeho fyzická expanze bude až posledním krokem po tom, co tu rozvine své jiné služby jako Prime, Twitch apod.

Marketplaces jsou pro pro majitele brandu i pro menší a střední e-shopy dalším zajímavým prodejním kanálem. Velcí hráči často vnímají online tržiště jako soupeře na domácím hřišti, ale zároveň příležitost expandovat na novém trhu.

Sami pracujeme se stovkou zkušenějších středních e-shopů, pro které je marketplace dalším kanálem, který jim generuje desítky procent extra revenue a je tak pro jejich byznys vítaným oživením.“

David Cikánek z Expando

S ohledem na dynamiku e-commerce v České republice i v Evropě nelze rapidní vzestup internetových tržišť přehlédnout. Prostřednictvím marketplaces probíhá zhruba polovina všech online prodejů v Evropě. Online tržiště tedy rostou o 16 % rychleji než celkový e-commerce trh.  

Díky vstupu Kauflandu a Allegra na náš trh se e-shopům zvýšila možnost expanze do zahraničí a zároveň jim vzrostla silná konkurence na domácím trhu. Očekává se i příchod dalších významných online tržišť, jako je francouzský Carrefour, polské Ceneo nebo rumunský Emag. Tyto plánované expanze ukazují také na stále rostoucí důležitost a atraktivitu českého e-commerce trhu. Pokud si chtějí e-shopy udržet svou konkurenceschopnost, je potřeba, aby tento trend braly v potaz.  

TIP!
TIP: Chcete být vždy o krok napřed před svou konkurencí? Dopřejte svým zákazníkům zážitek z nakupování a umožněte jim zaplatit zboží až 30 dní po doručení nebo si platbu rozložit na tři části. Nakoupí u vás častěji, utratí víc, a ještě se k vám budou rádi vracet.

Hodnocení článku:

(2 hlasů, průměrné hodnocení: 5.00 z 5 )
Loading...

Témata: