Světový den spotřebitelských práv se každoročně slaví 15. března jako připomínka myšlenky amerického prezidenta J. F. Kennedyho. Ten v roce 1962 definoval základní práva kupujících a zahájil tak novodobou éru ochrany spotřebitelů. Cílem Světového dne spotřebitelských práv je rozšíření povědomí o těchto právech. Znáte je?

Kdo je spotřebitel

Spotřebitel je fyzická osoba, která nakupuje zboží nebo objednává služby pro svou potřebu. Za spotřebitele se nepovažujete ve chvíli, kdy je vámi pořízené zboží určené pro podnikání – ať už vaše, nebo jste na nákup byli vysláni svým zaměstnavatelem.

Jaká máte práva a prodejci povinnosti?

Ochrana spotřebitele má za cíl ubránit lidi před nekalými praktikami obchodníků a těm zároveň nastavovat pravidla. Která jsou ta základní?

  • Prodejce má být poctivý a zboží prodávat v uvedeném množství, kvalitě i ceně.
  • Uvedená cena zboží musí být konečná a zahrnovat daně a případné další poplatky.
  • Při offline nákupu má prodejce povinnost vám výrobek na požádání předvést.
  • Obchodník musí poskytnout informace o svém podnikání i vlastnostech zboží.
  • Prodejce má povinnost vám vystavit doklad o koupi, který v případě spotřebního zboží může sloužit i jako záruční list.
  • Spotřebitel má právo reklamovat zboží během 2leté záruční doby.
  • Reklamovat můžete i služby třeba u kadeřnice, maséra nebo v restauraci, pokud výsledek neodpovídá vašim představám.
TIP!
TIP: Nakupujete často na internetu? V roce 2023 vyšla v platnost tzv. „tlačítková novela”, která přinesla nová pravidla pro e-shopy, nákupy na trhu i uzavírání smluv po telefonu. Co vše se změnilo? Přečtěte si článek: Nová pravidla pro e-shopy: Konec falešných slev I Skip Pay

Před čím dalším vás zákon chrání

Nátlakový prodej, unáhlené odsouhlasení nákupu po telefonu, záhadný balíček ve schránce… Pokud jste se s některou z těchto nekalých praktik setkali, můžete si oddechnout –⁠⁠⁠⁠⁠ zákon myslí i na vás.

  • Tlačil na vás obchodník s uzavřením smlouvy a vy jste si koupi nemohli pořádně promyslet? V takovém případě můžete odstoupit od smlouvy až do 90 dní.  
  • Jak na nevyžádaný telemarketing? V případě prodeje po telefonu nestačí k uzavření smlouvy pouze řečené „ano“, ale musíte ji podepsat v listinné, nebo online podobě (e-mailem, přes SMS).
  • Dorazil vám balíček, který jste si neobjednali, a uvnitř byla vložená složenka? Za takové zboží nemusíte ani platit, ani ho vracet zpátky. Automaticky se považujete za poctivého držitele a pokud si firma danou věc na vlastní náklady nevyzvedne, můžete si ji ponechat.
TIP!
TIP: Nechcete se při nákupu na e-shopu napálit a za zboží tak platíte až po doručení? Nevyhazujte peníze za drahou dobírku a plaťte se Skip Pay. Zboží si můžete v klidu prohlédnout a sami se rozhodnete, co si necháte. Co nechcete, pošlete zpět na pár kliknutí do telefonu a nemusíte čekat na vrácení peněz e-shopem.

Hodnocení článku:

(1 hlasů, průměrné hodnocení: 5.00 z 5 )
Loading...

Témata:

Komentáře:

Sledovat
Chci být informován o:
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
Ukázat všechny komentáře
0
Napište nám prosím do diskuze váš názor.x