Umělé navyšování cen pár dní před výprodejem nebo nepravdivé uživatelské recenze jsou už minulostí. Díky tzv. „tlačítkové novele” je nakupování na internetu mnohem bezpečnější.

Co přinese „tlačítková novela”?

Novela občanského zákoníku č. 374/2022 Sb. (tzv. „tlačítková novela”) vstoupila v platnost začátkem roku a má za úkol zvýšit ochranu spotřebitele. Účinnost tlačítkové novely je od 6. 1. 2023.

Tlačítková novela se jmenuje podle jedné ze změn – nově budou e-shopy muset označit tlačítko pro závazné potvrzení nákupu jednoznačnou formulací, aby nemohlo dojít k mýlce (například “Objednávka s povinností platby”). Zákazník tak ví, že po kliknutí bude muset za zboží zaplatit. E-shopu následně vzniká povinnost produkt dodat do 30 dnů od této objednávky. To ale není zdaleka jediná důležitá změna.

Konec slev, které nejsou slevami

Určitě jste si už někdy koupili zboží přelepené cenovkami, které ukazovaly, jak se postupně zlevňovalo. Když jste se ale podívali na úplně první cenovku, byla záhadně nižší než vaše kupní cena.

Stejná praxe se často děje i během slevových akcí na e-shopech, kdy se na několik dní cena zboží raketově zvýší a poté se „v akci” prodává s neuvěřitelně lákavou slevou. Cena je ale mnohdy stejná (ne-li vyšší) než ta původní. A s tím je teď konec.

Falešné slevy by měly vymizet. Pokud e-shop prodává zboží v akci, má povinnost slevu vypočítat z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní. Vy tak snadno poznáte, jestli je uvedená cena opravdu výhodná, aniž byste museli brázdit internetové srovnávače zboží.

Když obchodník nařízení nedodrží, jedná se o nekalou praktiku. Po jejím zjištění můžete odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dní nebo požadovat přiměřené snížení ceny.

Nová pravidla pro e-shopy: Konec falešných slev
Falešné slevy jsou minulostí na e-shopech i v kamenných prodejnách.

Stejné párky pro všechny

Stejné zboží, ale jiné složení potravin dodávané na různé trhy, byla běžná praxe potravinářských korporací. Za klamavou obchodní praktiku se nyní považuje, když výrobek uváděný v EU na trh má v každé zemi odlišné složení. Vaše oblíbená šunka nebo dětské příkrmy by teď měly být k dostání ve stejné kvalitě u nás i v Německu.

Zazvonil zvonec a falešným recenzím je konec

Přemýšlíte, jestli jste zboží ke koupi vybrali dobře? Pak pravděpodobně prolistujete recenze na internetu. Chcete v cizím městě zajít na večeři do výborné restaurace? Také si spíše vyberete tu s velkým množstvím kladných hodnocení. 

Poté můžete být zklamaní, že vybrané zboží nebylo kvalitní a z jídla v doporučené restauraci vás tři dny bolelo břicho. 

Zkreslené recenze mohou výrazně ovlivnit váš názor, proto je dobře, že falešným recenzím psaným na zakázku odzvonilo. Nově musí prodejce prověřovat, jestli jsou recenze na jejich e-shopu psané skutečnými zákazníky, kteří mají s produktem zkušenost. Vy byste díky tomu měli u každé recenze vidět, zda je ověřená.

Haló, tady mi to podepište

S nevyžádaným telemarketingem nabízejícím přechod k jinému operátorovi nebo nákup účinných doplňků stravy máte jistě zkušenosti. Dříve ale stačil jeden unáhlený ústní souhlas a uzavření smlouvy po telefonu bylo dokonáno. To je teď pasé. Smlouva nabývá platnosti až poté, co její podmínky obdržíte v písemné podobě a následně stvrdíte svým podpisem –⁠ ať už elektronickým, nebo v listinné podobě. 

Pokud budete chtít od smlouvy odstoupit, lze tak učinit v zákonné 14denní lhůtě, a to jakýmkoliv způsobem. Můžete prodejci zavolat, poslat mu e-mail, SMS nebo poštovního holuba. V každém případě vám prodejce musí vyhovět.

Kuuupte si malované hrníčky

Když se vám dříve pokazilo zboží zakoupené na trhu nebo jarmarku, mohla být reklamace problém. Často úplně chyběla informace, na koho se obrátit a jak postupovat. Nově se vám to nestane. Při prodeji mimo prodejnu musí prodejce písemně uvést své kontaktní údaje, skrze které budete moct řešit případnou reklamaci. Tu pak musí prodejce vyřídit do 30 dnů a dát vám o ní písemné potvrzení. 

Nová pravidla pro e-shopy: snadná reklamace
Snadná reklamace zboží zakoupeném na trhu by měla být samozřejmostí.

Dám ti ruku na záruku

Stále platí dvouletá záruční doba. Změna spočívá v tom, že první rok nemusíte jako kupující prokazovat, jak k závadě na výrobku došlo. Po uplynutí této doby už ale máte povinnost prokázat, že jste vadu nezpůsobili sami, například špatným užíváním. 

Pokud jste zakoupili zboží na splátky a reklamujete ho, do vyřízení reklamace tyto splátky hradit nemusíte. V případě závažné vady na výrobku máte právo rovnou odstoupit od smlouvy a nečekat na opravu zboží.

TIP!
Tip: Chcete se při objednávání z e-shopu vyhnout placení předem, když nevíte, jestli vám zboží dojde v pořádku? Teď už nemusíte platit drahou dobírku. Se Skip Pay za zboží pohodlně zaplatíte až po jeho vyzkoušení. A pokud se vám nelíbí, snadno ho vrátíte.

Více o novinkách a změnách v legislativě se dozvíte zde.

Hodnocení článku:

(3 hlasů, průměrné hodnocení: 3.33 z 5 )
Loading...

Témata:

Komentáře:

Sledovat
Chci být informován o:
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
Ukázat všechny komentáře
0
Napište nám prosím do diskuze váš názor.x