Svět e-commerce se rychle mění a tyto změny mají svůj dopad i na platby za online nákupy. Podobně jako v ostatních oborech, i zde má zásadní vliv rozvoj moderních technologií. Pro úspěšné provozování e-shopu a jeho růst, je nezbytné sledovat aktuální trendy doma i ve světě a dokázat na ně reagovat. Kam retail ve své online formě směřuje a na co je potřeba si v souvislosti s platbami dávat pozor, aby váš e-shop držel krok s potřebami zákazníků?
Mobilní nákupy se pomalu, ale jistě blíží i k nám
Nárůst nákupů přes mobilní telefon je zřetelně vidět i v českém prostředí, ale zatímco k prohlížení čeští zákazníci mobilní verzi e-shopů využívají zhruba v 50 % případů, samotný nákup obvykle dokončí na desktopu. Provozovatelé českých e-shopů se tedy ještě mají hodně co učit, aby v rámci mobilních verzí svých obchodů zákazníkům nabídli takové prostředí, které je motivuje nákup na mobilu i dokončit.
V rámci Mall.cz počet transakcí přes mobilní zařízení meziročně stabilně roste. Mezi lety 2017, 2018 a 2019 tento růst dosahoval vždy 7 procentních bodů. Momentálně je přes mobil či tablet uskutečněno celých 38 % všech transakcí. Přes mobilní zařízení ale zákazníci nakupují spíše drobnější položky a na celkovém obratu se tedy nákupy přes mobilní zařízení podílí „jen“ 32 %.
Hotovost stále vede
Rychlejší rozvoj mobilních nákupů v tuzemsku brzdí i fakt, že Češi stále lpí na placení až při doručení zboží. Za 60 % ze všech transakcí v e-commerce stále stojí buďto dobírka, nebo platba při převzetí na výdejním místě. Ve 25 % případů platí zákazníci kartou online, přičemž právě tato varianta platby by se v následujících letech měla stát tou nejvyužívanější. Bankovním převodem platí v současné době 12 % zákazníků a v budoucnu by toto číslo mělo nadále klesat.
![Výběr peněz z bankomatu](https://skippay.cz/blog/wp-content/uploads/2020/09/nick-pampoukidis-t-UV1rZqPuY-unsplash-1024x686.jpg)
Odložené platby se začínají prosazovat
Pozoruhodná je rostoucí popularita odložených plateb, což je trend, který se nevyhýbá ani Česku. Zatím největší česká služba tohoto druhu (Twisto) již v roce 2018 zprostředkovala platby za více než miliardu korun a službu pravidelně používalo přes 60 tisíc zákazníků. Alespoň jednou již Twisto využilo přes 600 tisíc Čechů.
Mezi uživateli se začíná prosazovat také konkurenční služba mallpay, se kterou přišel český
e-commerce gigant MALL. Za první rok existence využilo mallpay téměř 100 tisíc uživatelů a počet transakcí raketově roste.
Uživatelé na odložených platbách oceňují pohodlnost, rychlost i zabezpečení takových plateb. Odložená platba jim navíc pomáhá optimalizovat vlastní cash flow. Lidé mohou díky možnosti odložit platbu za nákup například využívat akce na zboží, o které mají zájem, a to i ve chvíli, kdy ještě čekají na výplatu.
Pokud tedy se svým e-shopem chcete zákazníkům vyjít vstříc a maximalizovat šanci, že dokončí nákup, podpora pohodlných platebních metod včetně odložených plateb je určitě správným krokem. Kvalitní nabídka platebních možností výrazně zvyšuje konverzi a na mobilu to platí dvojnásob.
QR kódy vrací úder, tentokrát v platbách
Významným trendem v e-commerce je také znovuzrození QR kódů. Ačkoli se jedná o technologii, kterou známe již 20 let, teprve nyní se QR kódy dostávají do popředí zájmu retailu. Čtečky QR kódů jsou totiž dnes běžně zabudované přímo do fotoaparátů mobilních zařízeních a lidé je tedy mohou mnohem snáze využívat pro zjišťování informací o produktech.
![QR platba](https://skippay.cz/blog/wp-content/uploads/2020/09/markus-winkler-QuZThQoxwm4-unsplash-2-1024x682.jpg)
Nelze ale zapomínat, že QR kód dobře poslouží i k samotné platbě. Kód může nést informace pro automatické vyplnění platebního příkazu a vedle toho jej lze využívat i přímo pro iniciaci platby přes konkrétní platební služby. Například v Číně je platba přes QR kód naprostým standardem a lidé tam sejmutím jednoduchého čárového kódu platí denně. QR kódy tam v oblasti placení mobilem díky službám jako Alipay nebo WeChat Pay jednoznačně porazily metody placení s využitím NFC čipů.
Vraťme se ale zpět k nákupnímu procesu. V důsledku růstu popularity QR kódů se očekává nárůst prodejů v showroomech, kde si zákazníci mohou zboží prohlédnout či vyzkoušet a následně si ho pomocí QR kódu rovnou koupit. Celkem 46 % zákazníků si totiž dle studií věc nejprve prohlédne v reálném světě a až následně koupí online.
E-commerce nezná hranic
Zajímavé je, že rychlým tempem roste také množství lidí, kteří nakupují zboží na zahraničních e-shopech. Tento trend zatím není v České republice až tolik zřetelný, ale alespoň jednou v zahraničí i tak nakoupilo již 62 % zákazníků. V zahraničí je ale situace odlišná a například společnost BlueSnap uvádí, že mezi Severoameričany nakupuje na zahraničních e-shopech alespoň jednou měsíčně 37 % lidí.
Také na zákazníky ze zahraničí tedy musí majitel e-shopu myslet, a to jak při navrhování webu a překladu všech jeho částí, tak také při nastavování platebních metod. Na vědomí je potřeba vzít například to, že celých 13 % zákazníků opustí košík, pokud nemají možnost zaplatit ve své měně.
Forrester odhaduje, že do roku 2022 budou zahraniční nákupy tvořit 20 % obratu celé e-commerce. Optimalizace pro zahraniční návštěvníky e-shopu je tedy velmi důležitá a zanedbat rozhodně nelze ani nastavení platebních metod tak, aby vyhovovaly i zákazníkům ze zahraničí. Poměrně jednoduše řešitelný problém, jako je absence možnosti platit ve vlastní měně, může zbytečně odradit více než desetinu zahraničních nákupčích a to již rozhodně není málo.