• Účty
  • Kde nakupovat
  • Pro e-shopy
  • Kontakty
  • Přihlásit se
    Vyzkoušet Skip Pay zdarma

Platba na dobírku: Jak funguje a kolik vás bude stát?

Dobírka je stále jistota. Za platbu dobírkou si sice připlatíte, ale víte, že zásilku opravdu dostanete. I tato platební metoda má své výhody, nevýhody i alternativy.

Co je to dobírka

Přestože k ní přibyla celá řada dalších možností, dobírka se jako metoda platby stále drží mezi těmi nejvyužívanějšími. Nabízí ji prakticky každý internetový obchod a zaplatíte za ni jak u České pošty, tak i u soukromých dopravců jako GLS, PPL, DPD a dalších.
Dobírka umožňuje zaplatit zboží až při převzetí, což je stále hlavní důvod, proč na ní spoléhá tolik zákazníků – zaručuje tak, že nakupující svůj balík opravdu dostane.

Jak funguje dobírka

Nákup na dobírku je o několik kroků jednodušší než při platbě předem, protože uživatel nemusí vyplňovat platební online formuláře. Jak dobírka funguje při nákupu na e-shopu?
  1. Na e-shopu si vyberete své zboží a přejdete do košíku
  2. Zadáte fakturační a doručovací údaje, které po vás e-shop vyžaduje
  3. V kroku Doprava a platba vyberete preferovaného dopravce a platbu dobírkou
  4. Nákup potvrdíte
  5. Na e-mail vám přijde potvrzení o přijetí objednávky a případné další pokyny
  6. Nemusíte shánět žádná potvrzení či dokládat příjmy – stačí vám projít SMS ověřením.
  7. Přepravní služba vám nákup doručí domů nebo na odběrné místo, kde zboží zaplatíte a převezmete

Platba dobírkou

V den doručení je příjemce balíku informován prostřednictvím SMS nebo e-mailu o tom, v kolik hodin bude kurýr zásilku doručovat, a o částce, kterou je potřeba při převzetí uhradit. Balík na dobírku lze platit v hotovosti nebo kartou. Po zaplacení dobírky přepravní společnost převede peníze na účet odesílatele, má přitom smluvně stanovenou lhůtu, do kdy tak má učinit, zpravidla to bývá do 3 pracovních dnů od doručení.

Výhody a nevýhody jednotlivých přepravců

Způsob podání i lhůta pro převedení peněz na účet se u jednotlivých dopravců liší:

Dobírka Česká pošta

Česká pošta převádí peníze z dobírky do 3 dnů od doručení a rovněž umožňuje posílání zásilek na dobírku i mezi soukromými osobami. Nevýhodou České pošty je to, že se celý proces doručení balíku i přijetí peněz za něj může značně prodloužit. Pokud si totiž adresát nepřevezme zásilku přímo od pošťáka, je automaticky uložena na pobočce České pošty, kde je připravena k vyzvednutí následujících 14 dnů. Na druhou stranu si Česká pošta účtuje ze všech dopravců nejnižší poplatek za dobírku.

Dobírka PPL

Kurýrní služba PPL letos zavedla možnost zasílání balíků na dobírku i mezi soukromými osobami. Cena služby za dobírku je od 30 do 300 korun v závislosti na výši doběrečného, které může být maximálně 200 000 korun. Peníze z odeslané zásilky PPL převádí na účet odesílatele do 7 pracovních dnů od doručení. Adresát si může nechat zásilku doručit od řidiče nebo si ji po domluvě vyzvednout v nejbližším Parcel shopu.

Dobírka DPD

U DPD je maximální hodnota platby na dobírku v hotovosti 50 000 korun, u plateb kartou je to až 200 000 korun. Peníze jsou odesílateli obvykle převedeny do 3 pracovních dnů po doručení zásilky. Přepravce umožňuje také službu expresní dobírky, kdy je částka převedena už následující pracovní den. Poplatek za dobírku se odvíjí od hodnoty dobírky, přepravce si rovněž účtuje 1,2 % z vybrané částky za platbu kartou.

Dobírka Zásilkovna

Zásilkovna má poplatek za dobírku na výdejním místě 19 korun, při doručení na adresu si jej účtuje ve výši 35 korun. Maximální hodnota balíku na dobírku je omezena na 5 000 korun a služba funguje jak pro firmy, tak pro soukromé osoby. Výhodou tohoto dopravce je obrovská síť výdejních míst, přičemž většina z nich funguje také jako podací místo pro balíky. Pro odesílatele však může být nevýhodou to, že částka za dobírku může být převedena do 10 dnů od vyzvednutí zásilky příjemcem.

Dobírka Balíkobot

Balíkobot není přepravce, ale spíše služba, která vyřízení objednávky usnadňuje a urychluje. Oblíbená je zejména mezi e-shopy, k přepravě zásilky ji však může využívat prakticky jakákoliv firma. V praxi to funguje tak, že jakmile se v internetovém obchodě vytvoří objednávka, uloží se zároveň v administraci Balíkobotu. Ten pak obchodníkovi automaticky vygeneruje štítek, který si ho jen vytisne a nalepí na zásilku. Informace o balíku pak Balíkobot zašle vybranému dopravci, přičemž firmě umožňuje sledovat přepravu i doručení zásilky.

Výhody a nevýhody dobírky

Dobírka má tu výhodu, že nákup urychluje. Stačí zvolit tento způsob dopravy a platby a zákazník nemusí vyplňovat údaje ze své platební karty nebo jiné platební formuláře. Za velkou výhodu považuje většina nakupujících také to, že než za zboží zaplatí, dostanou balík do ruky a vyhnou se tak tomu, že by ho prodejce vůbec neodeslal. Co v balíku je, to si ovšem už hned ověřit nemohou.
Na druhou stranu si za dobírku připlatí. Cena se liší podle dopravce a obvykle se pohybuje v nižších desítkách korun (pro podrobnější ceník vizte část Cena dobírky). Zároveň není tak úplně pravda, že by dobírka zaručovala doručení nepoškozeného a kompletního zboží, tato záruka se totiž vztahuje pouze na to, že balík se nepoškodí při přepravě. V takovém případě má zákazník právo podat reklamaci na dopravce, pokud je však problém se zbožím jako takovým, musí to řešit stejně jako při nákupu a platbě online s prodejcem, což může být v některých případech onen kámen úrazu.
Z pohledu prodejce je dobírka nevýhodná v případě, že zákazníci své objednávky nevyzvedávají a obchodníkovi tak vznikají zbytečné náklady na logistiku.

Typy dobírky

Při odesílání zboží na dobírku je možné zvolit buď formu balíku Do ruky nebo Na poštu. Balík Do ruky je vhodný v případě, že příjemce ví, že bude mít čas na převzetí zásilky, ať už doma nebo v práci, balík Na poštu umožňuje vybrat si doručení na jednu z 2 600 poboček České pošty po celém Česku.
V případě odeslání zboží na dobírku lze u České pošty vybrat ze 4 poukázek určených k platbě dobírky, z nichž se nejvíce využívá typ A a C:
  • Poštovní dobírková poukázka typu A slouží k převodu peněz za zboží bezhotovostně na bankovní účet
  • Poštovní dobírková poukázka typu B je určená k platbě bankovním převodem, ale příjemce dostane peníze v hotovosti
  • Poštovní dobírková poukázka typu C určuje dobírku v hotovosti a je ještě o něco dražší
  • Poštovní dobírková poukázka typu D je stejně jako poukázka C určená pro platbu v hotovosti, omezuje ale lhůtu splatnosti na jeden den

Poskytovatelé dobírky

Kromě České pošty zprostředkovává dopravu na dobírku v Česku ještě řada dalších firem. K těm nejvýznamnějším patří:
  • DPD
  • Geis
  • GLS
  • PPL
  • UPS
  • InTime
  • Zásilkovna
  • Balíkobot
Většina zásilkových společností zajišťuje jak vnitrostátní, tak mezinárodní zásilkové služby, s těmi zahraničními mají zkušenost především tyto společnosti:
  • DHL
  • TNT
  • FedEx

Cena dobírky

To, kolik stojí dobírka, ovlivňuje především hodnota zboží – čím vyšší, tím dražší. U jednotlivých služeb se také vyplatí sledovat případné příplatky za platbu kartou a maximální výši částky doběrečného. Níže se můžete podívat na srovnání ceny dobírky u jednotlivých přepravců:
PoskytovatelCena
Česká pošta dobírka1 – 5 000 Kč5 001 – 50 000 KčZa každých dalších započatých 10 000 Kč
57,-71,-16,-
DPD dobírka*Do 5 000 KčDo 10 000 KčDo 20 000 KčDo 50 000 KčDo 100 000 KčDo 200 000 Kč
62,-69,-109,-137,-275,-549,-
Geis dobírkaDo 1 000 KčDo 5 000 KčDo 10 000 KčDo 20 000 KčDo 50 000 KčDo 100 000 Kč
35,-45,-55,-65,-85,-120,-
GLS dobírka45,-**
PPL dobírkaDo 1 000 KčDo 5 000 KčDo 20 000 KčDo 50 000 KčDo 100 000 KčDo 200 000 Kč
42,-54,-68,-104,-196,-353,-
UPS dobírka1 % hodnoty zboží nebo nejméně 140,-
InTime dobírka***Do 5 000 KčDo 10 000 KčDo 20 000 KčDo 30 000 KčDo 50 000 KčDo 85 000 Kč
30,-35,-40,-45,-50,-70,-
Zásilkovna.cz dobírka na adresu ****Do hmotnosti 5 kgDo hmotnosti 10 kg
15,- při večerním doručení Zásilkovna.cz
15,- při standardním doručení
* Příplatek za expresní dobírku 4 Kč a příplatek za platbu kartou 1 % z vybrané částky
** Maximální dobírková částka 60 000 Kč
*** Maximální dobírková částka 85 000 Kč
**** Maximální dobírková částka 20 000 Kč
U mezinárodní přepravy firem DHL, TNT a FedEx je třeba se o cenách informovat podle požadavků u konkrétního dopravce.
TIP
Za dobírku si v každém případě připlatíte. Vyzkoušejte alternativu – odloženou platbu. Je zcela zdarma a má tu výhodu, že za zboží neplatíte na místě, ale až 14 dní od doručení. Máte tak jistotu, že platíte jen za produkty, které jste si objednali.

Jak poslat balík na dobírku přes Českou poštu?

  1. Zásilku dobře zabalte a označte. Nesmí chybět jak adresa příjemce, tak vaše, tedy odesilatele
  2. Vyplňte podací lístek. V případě, že zasíláte větší množství zásilek častěji, budete potřebovat podací arch. V obou případech do formuláře vypište adresu odesilatele i příjemce, případně dobírkovou částku a hodnotu, na kterou chcete zásilku pojistit.
  3. Nakonec vyplňte poštovní poukázku. Stejně jako podací lístek nebo arch je k dispozici na poště. Pokud chcete peníze za zásilku dostat na bankovní účet, využijte poukázku typu A (růžovou), pokud v hotovosti, zvolte typ C (žlutou). Opět vyplňte adresy a dobírkovou částku. Nezapomeňte prázdná pole proškrtat, aby do nich nebylo možné nic vepsat.
  4. Poté, co adresát zásilku převezme, přijde vám vybraná částka na účet, případně poukázkou na zadanou adresu.

Jak poslat balík na dobírku přes zásilkovou službu?

  1. V případě odesílání zboží přes služby jako je Zásilkovna, Uloženka, WE|DO či jiné, je potřeba se nejprve zaregistrovat na jejich webových stránkách.
  2. Následně zadejte na stránkách zboží, které chcete odeslat. To lze obvykle udělat ručně, ale i automatizovaně např. pomocí exportu dat v CSV formátu či propojením API rozhraní na e-shop.
  3. Na každý balík pak stačí vytisknout vygenerovaný čárový kód a odnést zboží na nejbližší podací místo, které bývá zároveň i výdejním místem. Pokud zásilku dodáte zhruba do 19:00, doručí ji hned následující den.
  4. Poté, co adresát zásilku převezme, přijde vám vybraná částka na účet, případně poukázkou na zadanou adresu.

Jak vyplnit poštovní poukázku

Veškeré informace a pokyny včetně návodu na vyplnění poštovní dobírkové poukázky A a vzoru vyplnění naleznete na této stránce České pošty. Pokud potřebujete poradit s vyplněním poštovní poukázky C, informace najdete také na stránkách České pošty.

Jak vyplnit dobírku

U soukromých přepravních společností probíhá objednávka přepravy balíku online. Výběr doběrečného je za příplatek, který najdete v ceníku přepravce. Do formuláře je pak nutné vedle údajů o adresátovi vyplnit také výši dobírky a bankovní účet odesílatele, na který budou peníze po doručení zásilky zaslány.

Jak zaplatit dobírku

Doby, kdy bylo nutné si před příjezdem zásilkové služby připravit přesný obnos v hotovosti, jsou pryč. U většiny společností, včetně České pošty, je kromě hotovosti možná i platba kartou. Zaplatit je možné i dobírku na účet a někde nebudete mít problém už ani s platbou mobilem. Terminály jsou v současné době dostupné jak na výdejnách zásilek, tak u samotných kurýrů.

Alternativa dobírky

Kromě dobírky vzniká v současné době také její alternativa, která je bez poplatků a dává více času na kontrolu a vyzkoušení zboží. Služba odložená platba Skip Pay funguje tak, že si zboží na internetu objednáte, necháte si jej doručit, ale na jeho zaplacení máte až 14 dní. Není třeba řešit žádné poukázky ani si hlídat lhůtu.
Odložená platba od Skip Pay vás vždy upozorní na nadcházející datum platby SMS zprávou a přehled nákupů i jejich stav zaplacení je přístupný z tzv. Zákaznické zóny. Za odloženou platbu zákazník nic neplatí a částka se v průběhu 14 dní nijak neúročí, nakupující tak v případě včasného zaplacení platí jen cenu zboží a nic navíc
Začít nakupovat

Často kladené otázky

Co dělat, když si dobírku nemůžu převzít?

Pokud jste si nákup rozmysleli nebo si zboží zkrátka nemůžete převzít, je důležité, abyste tuto skutečnost oznámili prodejci. Nevyzvednutí zásilky na dobírku totiž automaticky neznamená, že jste odstoupili od kupní smlouvy.

Jak reklamovat dobírku?

U reklamace dobírky je důležité ji provést co nejdřív. Pokud již na poště nebo při převzetí od dopravce vidíte, že je zásilka viditelně poškozená nebo je patrné, že uvnitř něco chybí, reklamujte zásilku okamžitě. Pokud to ale zjistíte dodatečně, můžete reklamaci uplatnit i tak, u České pošty ovšem nejpozději do 2 dnů. Při reklamaci musí být zásilka v původním stavu, tedy s vnitřním i vnějším obalem.

Je možné zaplatit dobírku kartou?

Ano, u nejvyužívanějších českých zásilkových společností, včetně České pošty, již lze platit platební kartou. Před doručením zboží od menší spediční společnosti si ale tuto možnost vždy raději zkontrolujte.

Je možné zaplatit dobírku později?

Ano, pokud využijete služby odložená platba. Ta nejen, že umožňuje zaplatit až po převzetí zboží, ale poskytuje až 14 dní na kontrolu a vyzkoušení zboží.

Kdy dostanu peníze z dobírky?

Záleží, jestli si necháváte peníze z dobírky poslat na účet a nebo složenkou. V případě pohodlnějšího poslání na účet by to nemělo trvat déle než 3 pracovní dni od převzetí zásilky adresátem, u složenky maximálně 10 dní.