E-shopy letos opět přijdou o stovky miliard. Obrat jim snižuje i zbytečné lpění na překonaných platebních metodách

27.01.2020

Pokud by také letos rostla česká e-commerce setrvalým tempem, dočkáme se na sklonku roku až neuvěřitelné bilance 180 miliard, které na obratu vygenerují české e-shopy. Což je mimo jiné více než dvojnásobná suma oproti stavu před pěti lety. Tento skokový růst má však pro e-commerce scénu i svou stinnou stránku. Stále více e-shopů se ocitá v rizikovém pásmu a letos poprvé by se do problémů mohlo dostat rekordní množství malých a středních hráčů.

<div class="Text Text--lg Text--strong">Pokud by také letos rostla česká e-commerce setrvalým tempem, dočkáme se na sklonku roku až neuvěřitelné bilance 180 miliard, které na obratu vygenerují české e-shopy. Což je mimo jiné více než dvojnásobná suma oproti stavu před pěti lety. Tento skokový růst má však pro e-commerce scénu i svou stinnou stránku. Stále více e-shopů se ocitá v rizikovém pásmu a letos poprvé by se do problémů mohlo dostat rekordní množství malých a středních hráčů.</div> <div class="Step Step--lg Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Že se nůžky mezi hlavní dvacítkou a zbytkem pelotonu rozevírají stále více je možné demonstrovat jednoduchou skutečností – jednička na trhu rostla meziročně asi o čtvrtinu rychleji než celý trh. Další velcí hráči (například Zalando nebo About You) ještě výrazně více. Rozhodně to však nejsou pouze rekordní výdaje za marketing, které si mohou dovolit, co k nim zákazníky táhne, klíčová je celková vyspělost celého nákupního procesu. Stačí se podívat na statistiky. Zhruba 60-70 % započatých objednávek dnes končí opuštěním košíku. Při loňském obratu 160 miliard korun tak hovoříme o potenciální "ztrátě" 240 miliard korun, o které e-shopy přišly. Díky čemu? Především kvůli špatně zvoleným platebním metodám, nevhodně odkomunikovaným cenám za dopravu nebo povinné registraci v košíku. Jen první dvě jsou jako největší chyby zmiňované v 61 % případů a pro malé a střední e-shopy jsou bohužel často typické.</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Z pozice fintechu zaměřeného na platby nás pochopitelně nejvíc zajímají právě úpravy spojené s platebními metodami. Pro e-shopy se právě tady může ukrývat klíč k opuštění rizikového pásma a zajištění si možnosti růst spolu s trhem. Česko – jak jinak – je totiž v tomto ohledu velmi specifické a e-shopy se často drží zažitých modelů, které nejen že nemají přínos pro ně, ale v podstatě už ani pro zákazníka. Dobírka, spojující platbu a dopravu je toho důkazem. Lpění na prověřené klasice se přitom přestává vyplácet. Stačí se podívat na oblibu jednotlivých plateb v porovnání top e-shopu a malého nebo středního. Zatímco u české špičky je nejoblíbenější platba kartou nebo v hotovosti na pobočce, případně platba kartou online, u malých a středních hráčů stále vede bankovní převod nebo dobírka. Přitom právě tyto dvě metody jsou pro e-shop jedny z nejméně vhodných a dávno překonané efektivnějšími způsoby. Proč se jich tedy provozovatelé tak drží a neinspirují se mixem platebních metod od své úspěšnější konkurence?</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Důvodem je nejčastěji pocit, že by pak přišli o zákazníka. Přitom se stačí se zaměřit na bariéry, kvůli kterým uživatelé tyto méně efektivní platební metody vyžadují. Často je to strach z platby kartou kvůli jejímu zneužití nebo obava z placení před doručením zboží. U malých a středních e-shopů často vyplývá i z malé důvěry vůči značce, která se zákazníkem není zvyklá komunikovat. Bariérou může být i prostá skutečnost, že zákazník platební kartu prostě nemá u sebe nebo na ní nemá povolené online platby. Náprava situace je však jednodušší, než by se mohlo zdát. Důkazem může být například raketový růst zájmu o takzvanou odloženku. Tedy platební metodu, která vykazuje dobré výsledky u všech typů e-shopů, ať už prodávají zboží nebo služby. Dokáže přivést nové zákazníky, nabídnout férovou a důvěryhodnou platbu těm stávajícím.</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Oddělení platby od nákupu má dopad i na efektivitu transakce. Dokáže skokově zvýšit míru dokončení nákupu – zákazník si až po dokončení objednávky sám vybere, jak a kdy v klidu zboží uhradí, zároveň má jistotu, že nebude muset zaplatit, pokud se rozhodne zboží vracet. E-shop oproti tomu dostane své peníze ihned a nemusí čekat. Díky tomu dokáže udržet i toho nejopatrnějšího zákazníka a získat si jeho důvěru a loajalitu.</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Budoucnost online v placení tedy leží především ve schopnosti nabídnout nejen tu nejpohodlnější metodu, která respektuje potřeby zákazníka, ale zároveň takovou, která bude pro e-shop dlouhodobě udržitelná. Protože růst dokáže jen takový e-shop, který nenabízí pohodlí na úkor svého obratu.</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg Text--strong"><u>Platební metody</u></div> <div class="Step Step--v Step--xs"></div> <div class="Text Text--lg Text--strong">Malé a střední e-shopy</div> <div class="Step Step--v Step--xs"></div> <div class="Text Text--lg"> <ul> <li>Dobírka (vč. při převzetí od přepravce) 34 % a klesá</li> <li>Bankovní převod 34 % a stoupá</li> <li>Osobně 22 % a klesá</li> <li>Online platba kartou 10 %</li> </ul> </div> <div class="Step Step--sm Step--v"></div> <div class="Text Text--lg Text--strong">Velké e-shopy</div> <div class="Step Step--v Step--xs"></div> <div class="Text Text--lg"> <ul> <li>Bankovní převod 10 %,</li> <li>Platební tlačítka asi 8 % stabilně</li> <li>Platba kartou 30 %</li> <li>Poštovní dobírka 10 %</li> <li>Platba při převzetí kartou / hotově 35 % (vlastní pobočky, dopravce nebo Uloženka)</li> <li>Odloženka 3 % a stoupá</li> </ul> </div>

O Skip Pay

Skip Pay je fintech přední české banky ČSOB (Československá obchodní banka, a. s). Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém chytrých služeb spojených s placením. S chytrou platební kartou Skip Pay, kterou využívají tisíce spokojených Čechů, je možné zdarma odkládat platbu až o 50 dní do výše 50 tisíc korun a s nákupem bezplatně získat tříletou prodlouženou záruku a roční pojištění proti rozbití a krádeži na kupované zboží. Součástí služby je také možnost snadného vrácení zboží, uložení všech účtenek a nahlášení pojistné události na pár kliknutí – vše z jednoho místa online v pohodlí klientské zóny. Z limitu je možné také hradit platby libovolným třetím stranám nebo si nastavit trvalý příkaz. Skip Pay nabízí také možnost odložit si bez registrace platbu až o 30 dní do výše 10 tisíc korun. Pro větší nákupy a hodnotnější zboží je tu pak nákup na Třetinu, díky kterému si může zákazník rozdělit platbu až 60 tisíc korun do tří bezúročných splátek – třetinu zaplatí hned, další po 30 a 60 dnech. Skip Pay je jedním z nejrozšířenějších poskytovatelů BNPL plateb (buy now – pay later) v Česku. V současnosti je s ním možné nakupovat ve více než 15 000 českých e-shopech nebo online službách, jako je MALL.cz, Datart, CZC.cz, Košík.cz, Vivantis, Invia, Můjkoberec.cz, Qerko, Belenka, Niceboy, Kulina.cz, Luxor.cz nebo Slevomat.

Máte další otázky?

Chcete se dozvědět více o tom, jak Skip Pay funguje a jaké máme produkty? Přečtěte si nejčastější dotazy, nebo nám rovnou zavolejte. Rádi vám to povíme.

Časté dotazy