Vánoční dárky kupované s pomocí odloženky jsou zaplacené, výsledky jsou výrazně lepší než loni

03.03.2020

Loňský Štědrý den byl pro českou e-commerce rekordní. Nyní, po více než dvou měsících, se ukazuje, že nejen v útratách Čechů za dárky. Rekordně totiž také ubylo lidí, kteří při nákupu dárků přecenili své finanční možnosti. Asi 35% zlepšení platební morálky registruje například fintech MALL Pay. Podle něj je důvodů několik. Za zlepšením stojí hladší průběh celé sezony, větší zkušenosti zákazníků, rostoucí bohatství Čechů, ale také nové, bezpečnější platební metody, přísnější skóring nebo snaha e-shopů, obchodníků a platebních služeb o finanční osvětu.

<div class="Text Text--lg Text--strong">Loňský Štědrý den byl pro českou e-commerce rekordní. Nyní, po více než dvou měsících, se ukazuje, že nejen v útratách Čechů za dárky. Rekordně totiž také ubylo lidí, kteří při nákupu dárků přecenili své finanční možnosti. Asi 35% zlepšení platební morálky registruje například fintech MALL Pay. Podle něj je důvodů několik. Za zlepšením stojí hladší průběh celé sezony, větší zkušenosti zákazníků, rostoucí bohatství Čechů, ale také nové, bezpečnější platební metody, přísnější skóring nebo snaha e-shopů, obchodníků a platebních služeb o finanční osvětu.</div> <div class="Step Step--lg Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Češi podle APEKu v předvánočním čase utratili na e-shopech přes 52 miliard korun, tedy zhruba o 16 % víc než rok před tím. Stalo se tak i díky dlouhé sezoně, která trvala od listopadového Black Friday v podstatě až do 23. 12. Fintech MALL Pay, který umožnil odložit platbu za dárky o více než 2 měsíce (i ti, kteří nakupovali již v listopadu, mohli platit až v lednu) registroval nákupy za desítky milionů korun a služba jako taková zaznamenala dvojnásobný růst. Stoupla i průměrná hodnota nákupu uhrazeného pomocí MALL Pay – ve špičce až na 1700 korun.</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Nyní se ukazuje, že vyšší útrata pomocí odložené platby paradoxně přinesla zlepšení v ochotě zaplatit za odebrané zboží ve stanoveném termínu. Zatímco v loňském roce se s platbou do prodlení alespoň jednoho dne dostala zhruba třetina lidí, v tomto roce to bylo 17 % zákazníků. Jedná se spíše o roztržitost, ještě před druhou upomínkou jich zboží uhradí naprostá většina z nich. Třetí upomínku je třeba poslat pouze jednotkám procent lidí, přičemž v letošním roce jich bylo o 35 % méně než loni. Což jsou lepší výsledky než u spotřebitelských úvěrů.</div> <div class="Text Text--lg">Podle Adama Kolesy je to dobré znamení a výsledky jasně ukazují, proč je odložená platba u e-shopů tak oblíbená. Služba se navíc zaměří na to, aby byl počet pozdě zaplacených nákupů ještě výrazně nižší. Již nyní jejím skóringem neprojde třetina žadatelů a pro nové uživatele, se kterými ještě nemá vybudovanou potřebnou důvěru, je nastaven snížený startovní limit. <i>"Našim cílem je mít mezi klienty pouze ty, kteří odloženou platbu využívají k účelu, pro který je určená. Tedy jako platební metodu, která umožní vylepšit cashflow, zaplatit okamžitě bez nutnosti hledat platební kartu nebo jako možnost pro ty lidi, kteří chtějí za zboží zaplatit, až když vědí, že si ho nechají,"</i> zmiňuje <strong> Kolesa.</strong></div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Za dobrým výsledkem podle Kolesy stojí i e-shopy. Ty totiž promují odloženou platbu jako bezpečnou platební metodu stále více a nebojí se jí nabízet jako alternativu ke spotřebitelskému úvěru. <i>"Odloženou platbu využívají ti zákazníci, kteří ve spotřebitelských úvěrech spatřují riziko a bojí se zadlužení, navíc pro jejich nákupy v řádech nižších tisíců korun jsou úvěry zbytečně robustní. Klienti samozřejmě také vítají, že oproti úvěru je odložená platba zdarma a nemá charakter půjčky,"</i> zakončuje <strong> Kolesa.</strong></div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Takzvanou odloženou platbu letos využil k nákupům dárků rekordní počet lidí. Podle odhadů se s odloženou splatností v rámci e-commerce provedlo asi třikrát více transakcí a samotná metoda se začala podílet asi na 2–3 % všech transakcí.</div>

O Skip Pay

Skip Pay je fintech přední české banky ČSOB (Československá obchodní banka, a. s). Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém chytrých služeb spojených s placením. S chytrou platební kartou Skip Pay, kterou využívají tisíce spokojených Čechů, je možné zdarma odkládat platbu až o 50 dní do výše 50 tisíc korun a s nákupem bezplatně získat tříletou prodlouženou záruku a roční pojištění proti rozbití a krádeži na kupované zboží. Součástí služby je také možnost snadného vrácení zboží, uložení všech účtenek a nahlášení pojistné události na pár kliknutí – vše z jednoho místa online v pohodlí klientské zóny. Z limitu je možné také hradit platby libovolným třetím stranám nebo si nastavit trvalý příkaz. Skip Pay nabízí také možnost odložit si bez registrace platbu až o 30 dní do výše 10 tisíc korun. Pro větší nákupy a hodnotnější zboží je tu pak nákup na Třetinu, díky kterému si může zákazník rozdělit platbu až 60 tisíc korun do tří bezúročných splátek – třetinu zaplatí hned, další po 30 a 60 dnech. Skip Pay je jedním z nejrozšířenějších poskytovatelů BNPL plateb (buy now – pay later) v Česku. V současnosti je s ním možné nakupovat ve více než 15 000 českých e-shopech nebo online službách, jako je MALL.cz, Datart, CZC.cz, Košík.cz, Vivantis, Invia, Můjkoberec.cz, Qerko, Belenka, Niceboy, Kulina.cz, Luxor.cz nebo Slevomat.

Máte další otázky?

Chcete se dozvědět více o tom, jak Skip Pay funguje a jaké máme produkty? Přečtěte si nejčastější dotazy, nebo nám rovnou zavolejte. Rádi vám to povíme.

Časté dotazy