Vánoční sezóna je v online letos dlouhá a teprve vrcholí, využití odložené platby skokově stouplo na dvojnásobek
19.12.2019
Letošní výrazně dlouhá vánoční nákupní špička v online vrcholí a teprve se začíná chýlit ke svému konci. Vyplývá to z údajů platební služby MALL Pay, která umožňuje nakupovat zboží s odloženou splatností. Podle ní objednávky nejvýrazněji vzrostly se třetí adventní nedělí a jejich hodnota a množství se stále drží. Změna s největší pravděpodobností přijde až se závěrem tohoto týdne, teprve pak začne klesat počet i hodnota objednávek a hlavní zájem zákazníků se přesune do kamenných obchodů. Hlavní dárky pro nejbližší rodinu jsou však ve většině případů již nakoupené, zákazníci nyní brouzdají především po slevových akcích a dokupují spíše drobnosti do tisícikoruny za kus. Využití odložené platby MALL Pay stouplo v průběhu špičky na dvojnásobek, meziročně by odloženku mohlo na Vánoce využít třikrát víc lidí než loni.
<div class="Text Text--lg Text--strong">Letošní výrazně dlouhá vánoční nákupní špička v online vrcholí a teprve se začíná chýlit ke svému konci. Vyplývá to z údajů platební služby MALL Pay, která umožňuje nakupovat zboží s odloženou splatností. Podle ní objednávky nejvýrazněji vzrostly se třetí adventní nedělí a jejich hodnota a množství se stále drží. Změna s největší pravděpodobností přijde až se závěrem tohoto týdne, teprve pak začne klesat počet i hodnota objednávek a hlavní zájem zákazníků se přesune do kamenných obchodů. Hlavní dárky pro nejbližší rodinu jsou však ve většině případů již nakoupené, zákazníci nyní brouzdají především po slevových akcích a dokupují spíše drobnosti do tisícikoruny za kus. Využití odložené platby MALL Pay stouplo v průběhu špičky na dvojnásobek, meziročně by odloženku mohlo na Vánoce využít třikrát víc lidí než loni.</div> <div class="Step Step--lg Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">V meziročním srovnání hlavní vánoční špička v online trvá výrazně déle, jen nyní před Štědrým dnem získají obchodníci hned několik dnů navíc. Velkým e-shopům se totiž letos podařilo dobře zvolit mix způsobů doručení a přesvědčit zákazníky, že odbavit zvládnou i objednávky na poslední chvíli. Lepší efekt než loni měly zároveň kampaně na Black Friday, kterým se vánoční sezonu podařilo nastartovat. Výrazně větší množství nákupů než v loňském roce pak bylo také uhrazeno s pomocí odložené platby - podle odhadů MALL Pay to může být až trojnásobek v meziročním srovnání. Konkrétně u MALL Pay narostl v počtu transakcí listopad oproti říjnu letošního roku asi na dvojnásobek, prosinec na tom pak bude obdobně. K nárůstu popularity odloženky mimo jiné přispěly samy e-shopy, které tuto platební metodu často promovaly ve vlastních vánočních kampaních a umožnily zákazníkům zaplatit za dárky až v lednu.</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">S pomocí odložené platby momentálně nakupují více ženy (a to v poměru 55 ku 45 procentům), které přes MALL Pay zároveň v průběhu měsíce realizují větší množství nákupů. Mírně pak narostl počet uživatelů starších 55 let, kterých je nyní skoro pětina, což potvrzuje domněnku stoupající online gramotnosti i ve starší generaci. Zatímco v první polovině měsíce prosince se v nákupech hodně objevovalo bílé zboží, elektronika nebo potřeby pro domácnost a zahradu, přičemž každý třetí nákup byl nad 1500 korun, nyní se obsah košíku postupně mění především na kosmetiku, módu a dětské zboží v akci a zhruba ¾ všech objednávek se vejdou do tisícovky. Velkým překvapením letošního roku je zájem o celou řadu nových produktů – s odloženou splatností zákazníci začali nakupovat například jízdenky pro cesty po Česku i do zahraničí, ať už pro vlastní potřebu nebo jako dárky.</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg"><i>"Dlouhá vánoční sezona je skvělou zprávou pro celou e-commerce. Je důkazem, že se e-shopy dokázaly dobře připravit na všechny typy zákazníků – od zkušených po ty, co nakupují vůbec poprvé. Skvělý servis se navíc podařilo zajistit zákazníkům ve městech i regionech. Oceňuji také pečlivý přístup k logistickému mixu a zavádění nových metod plateb, jako je například zmiňovaná odloženka, které výrazně zvedají pohodlí při nákupu a odstraňují bariéry. Rostoucí zájem o ni a způsob využití jasně indikuje, že diverzifikace platebních metod má smysl,"</i> zmiňuje <strong>Adam Kolesa, CEO MALL Pay.</strong></div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Za růstem zájmu o odloženou platbu tak jako každý rok stojí ovšem také zákazníci, kteří v ní vidí způsob, jak si zajistit dárky na dluh, na které by jim jiné instituce nebyly ochotny půjčit. Ani u MALL Pay však nemají šanci projít vstupním scoringem. Počet odmítnutých registrací tak před Vánoci narostl asi o čtvrtinu.<i>"Odložená platba MALL Pay rozhodně není nástroj pro notorické dlužníky. Naopak – primárně má sloužit jako nástroj pro zjednodušení nákupů lidem, kteří nechtějí zbytečně vstupovat do svých úspor a mimo jiné i těm, kteří nechtějí využít spotřebitelský úvěr například i ze strachu ze zbytečného zadlužení se,"</i> zmiňuje <strong>Kolesa</strong>.<i>"Pozitivní je pak skutečnost, že těchto případů máme méně než loni. Mám dojem, že finanční gramotnost roste a lidé si půjčují výrazně opatrněji a raději hledají jiné cesty. Ostatně příklon k odložené platbě jakožto nástroje bez jakéhokoliv navýšení je toho důkazem."</i></div>
O Skip Pay
Skip Pay je fintech přední české banky ČSOB (Československá obchodní banka, a. s). Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém chytrých služeb spojených s placením. S chytrou platební kartou Skip Pay, kterou využívají tisíce spokojených Čechů, je možné zdarma odkládat platbu až o 50 dní do výše 50 tisíc korun a s nákupem bezplatně získat tříletou prodlouženou záruku a roční pojištění proti rozbití a krádeži na kupované zboží. Součástí služby je také možnost snadného vrácení zboží, uložení všech účtenek a nahlášení pojistné události na pár kliknutí – vše z jednoho místa online v pohodlí zákaznické zóny. Z limitu je možné také hradit platby libovolným třetím stranám nebo si nastavit trvalý příkaz. Skip Pay nabízí také možnost odložit si bez registrace platbu až o 30 dní do výše 10 tisíc korun. Pro větší nákupy a hodnotnější zboží je tu pak nákup na Třetinu, díky kterému si může zákazník rozdělit platbu až 60 tisíc korun do tří bezúročných splátek – třetinu zaplatí hned, další po 30 a 60 dnech. Skip Pay je jedním z nejrozšířenějších poskytovatelů BNPL plateb (buy now – pay later) v Česku. V současnosti je s ním možné nakupovat ve více než 33 000 českých e-shopech nebo online službách, jako je MALL.cz, DATART, CZC.cz, Košík.cz, Vivantis, Invia, Můjkoberec.cz, Qerko, Belenka, Niceboy, Kulina.cz, Luxor.cz nebo Slevomat.
Ke stažení
Máte další otázky?
Chcete se dozvědět více o tom, jak Skip Pay funguje a jaké máme produkty? Přečtěte si nejčastější dotazy, nebo nám rovnou zavolejte. Rádi vám to povíme.
Časté dotazy