Silné ověření platících uživatelů v přechodném období. Mohou si e-shopy před sezonou oddechnout?

12.09.2019

Silnější ověřování uživatele při online bankovních transakcích (SCA), jak ho definuje směrnice EU PSD2, dostane náhradní lhůtu na své zavedení. Původní termín 14. září, od kterého měly všechny banky závazně prověřovat, zda online platbu provádí skutečně oprávněná osoba, díky tomu vstupuje do přechodného období se zatím neurčitou lhůtou, kdy začne platit definitivně pro všechny. A to kvůli nepřipravenosti bank jako takových, které měly (jak komentuje ČNB) na implementaci nařízení málo času. Spolu s bankami si tak pravděpodobně oddechly také e-shopy, pro které byl zásah do platebních procesů před samotnou sezonou strašákem. Jen je otázka, na jak dlouho, dopadům se totiž nevyhne žádný z nich.

<p class="p1"><span class="s1"><b>Silnější ověřování uživatele při online bankovních transakcích (SCA), jak ho definuje směrnice EU PSD2, dostane náhradní lhůtu na své zavedení. Původní termín 14. září, od kterého měly všechny banky závazně prověřovat, zda online platbu provádí skutečně oprávněná osoba, díky tomu vstupuje do přechodného období se zatím neurčitou lhůtou, kdy začne platit definitivně pro všechny. A to kvůli nepřipravenosti bank jako takových, které měly (jak komentuje ČNB) na implementaci nařízení málo času. Spolu s bankami si tak pravděpodobně oddechly také e-shopy, pro které byl zásah do platebních procesů před samotnou sezonou strašákem. Jen je otázka, na jak dlouho, dopadům se totiž nevyhne žádný z nich.</b></span></p> <p class="p3"><span class="s1">Debaty kolem zavádění SCA zároveň poukazují na jednu přehlíženou věc. Ano, česká e-commerce může být díky dobré konstelaci hned několika faktorů zlatý důl. Minimálně na vnějšího pozorovatele to tak působí. Tržby rostou, počet e-shopů je v poměru k počtu obyvatel nejvyšší v Evropě. A česká ekonomika na tom nepřestává být dobře. Trh však neroste rovnoměrně, nůžky mezi jednotlivými e-shopy se rozevírají a rok od roku klesá šance, že se mezi hlavní hráče prodere kdokoli nový. A naopak se výrazně rozšiřuje rizikové pásmo, ve kterém si e-shop musí dávat pozor, aby uhlídal své cashflow a majitelům přinášel s ohledem na vynaložené úsilí odpovídající zisk.</span></p> <p class="p3"><span class="s1">Stačí pak de facto banální věc, jakou je SCA, a tržby mohou být ohroženy. Již dnes vede standardní 3DSecure ochrana k opuštění košíku ve zhruba 8 % případů. Silné způsoby ověření, ať bude implementace sebelepší, tuto hodnotu krátkodobě zvýší klidně až na dvojnásobek. Přičemž to „krátkodobě“ může podle frekvence nákupů znamenat pár týdnů i měsíců. Velké e-shopy se z podstaty věci dokážou na podobnou událost finančně i technologicky připravit, pro malé, které žijí z měsíce na měsíc, to je existenční riziko. Samozřejmě, že část klientů, kteří košík opustí, se k nim později opět vrátí, u nezanedbatelného množství ovšem může změna v platební metodě znamenat ztrátu důvěry a přechod ke konkurenci.</span></p> <p class="p3"><span class="s1">Jak z toho ven? Trh napověděl sám - cestou může být oddělit platbu od nákupního procesu. Pokud totiž není nákup podmíněn okamžitou úhradou, riziko jeho nedokončení se výrazně sníží a úspěšnost je v takovém případě o celou polovinu vyšší. Počet poptávek na zavedení odložené platby, jejíž implementace je naštěstí pro e-shopy otázkou pouhých týdnů, díky tomu za posledních 6 měsíců stoupl asi o 30 %. Svou roli v tom hrál i strach z toho, aby složitější placení kartou nevrátilo zákazníky jiným způsobům úhrady. Především k dobírce, která svou mírou nepřebraného zboží dokáže e-shop zbytečně potrápit.</span></p> <p class="p3"><span class="s1">Odložená platba ostatně pomáhá také s dalším klíčovým problémem. Dokáže zvyšovat důvěru v e-shop a snižovat vstupní bariéru pro nové zákazníky. Právem bývá považována za nejférovější deal díky absolutní minimalizaci všech online rizik. Obchodník dostane peníze již do 3 dnů od objednávky zákazníka, což je obdobná rychlost jako při platbě kartou. Nebát se nakoupit, to je před vánoční sezonou, která má být (opět) rekordní, klíčové v podstatě pro všechny malé a střední e-shopy.</span></p> <p class="p3"><span class="s1">Před nařízeními typu SCA tedy nemá smysl utíkat. Rozhodně se nejedná o poslední moment, kdy legislativa nepřímo ovlivní tržby e-shopů. O to více by však měly e-shopy hledat alternativní cesty, jak dopady co nejvíce zmírnit, ne-li eliminovat. A správně</span></p>

O Skip Pay

Skip Pay je fintech přední české banky ČSOB (Československá obchodní banka, a. s). Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém chytrých služeb spojených s placením. S chytrou platební kartou Skip Pay, kterou využívají tisíce spokojených Čechů, je možné zdarma odkládat platbu až o 50 dní do výše 50 tisíc korun a s nákupem bezplatně získat tříletou prodlouženou záruku a roční pojištění proti rozbití a krádeži na kupované zboží. Součástí služby je také možnost snadného vrácení zboží, uložení všech účtenek a nahlášení pojistné události na pár kliknutí – vše z jednoho místa online v pohodlí klientské zóny. Z limitu je možné také hradit platby libovolným třetím stranám nebo si nastavit trvalý příkaz. Skip Pay nabízí také možnost odložit si bez registrace platbu až o 30 dní do výše 10 tisíc korun. Pro větší nákupy a hodnotnější zboží je tu pak nákup na Třetinu, díky kterému si může zákazník rozdělit platbu až 60 tisíc korun do tří bezúročných splátek – třetinu zaplatí hned, další po 30 a 60 dnech. Skip Pay je jedním z nejrozšířenějších poskytovatelů BNPL plateb (buy now – pay later) v Česku. V současnosti je s ním možné nakupovat ve více než 15 000 českých e-shopech nebo online službách, jako je MALL.cz, Datart, CZC.cz, Košík.cz, Vivantis, Invia, Můjkoberec.cz, Qerko, Belenka, Niceboy, Kulina.cz, Luxor.cz nebo Slevomat.

Máte další otázky?

Chcete se dozvědět více o tom, jak Skip Pay funguje a jaké máme produkty? Přečtěte si nejčastější dotazy, nebo nám rovnou zavolejte. Rádi vám to povíme.

Časté dotazy